Elbiler
Kinesisk «engangs-merke» forlater Danmark etter 15 måneder: Nesten 2.000 eiere kan vente seg stort verditap
Nesten 1.900 dansker eier nå en bil fra et merke som ikke lenger selges i Danmark.
Det kinesiske bilmerket Navor har stille og rolig forsvunnet fra det danske markedet etter bare 15 måneder.
Totalt er det solgt nesten 1.900 biler, og nå melder den danske importøren Wismo Group utsolgt uten planer om nye modeller.
Historien reiser et ubehagelig spørsmål for de danskene som har kjøpt en Navor: Hva er bilen egentlig verdt nå?
Det skriver Hvilkenbil.dk
Et merke fra ingensteds
Navor dukket opp på det danske markedet i begynnelsen av 2025 som en mellomstor ladehybrid-SUV til 230.000 danske kroner.
Wismo Group, som også importerer Citroën, Peugeot og Opel, hadde funnet et kinesisk tilbud som var for godt til å avslå. Bilen, som i andre land selges som Fengon eller DFSK, fikk navnet Navor i de få markedene den nådde frem til.
Timingen var imidlertid ikke perfekt. Da merket ble lansert, var markedet for ladehybrider allerede på vei ned som følge av nye avgiftsregler, som gjorde denne typen biler dyrere enn rene elbiler i Danmark.
Eierne ikke etterlatt alene
Wismo Group forsikrer at de nesten 1.900 Navor-eierne ikke blir overlatt til seg selv. «De vil fortsatt kunne få servicert bilene sine på samme vilkår som kundene på våre øvrige merker, og det vil fortsatt være tilgang til de nødvendige reservedelene,» fastslår Hanne Langsig Sørensen, Head of Group PR i Wismo Group.
Når det gjelder fremtiden, er tonen mer forbeholden.
«Vi er i løpende dialog med fabrikken om fremtidige muligheter for merket. Det er imidlertid på nåværende tidspunkt ikke tatt beslutning om introduksjon av nye modeller på det danske markedet,» sier hun.
Et mettet kinesisk marked
Navor er langt fra det eneste kinesiske merket med problemer i Danmark.
Siden Navor ble lansert, har sju nye kinesiske bilmerker kommet til: Omoda, Jaecoo, Leapmotor, Skyworth, Firefly, Exlantix og Changan Deepal. Ingen av dem har for alvor fått gang i salget.
Det er likevel den praktiske konsekvensen for Navor-eierne som er mest bekymringsfull.
Et merke som har forlatt markedet etter 15 måneder, skaper et stort verditap på bruktmarkedet, og spørsmålet om reservedelenes tilgjengelighet på lang sikt er ubesvart. Navor risikerer å ende opp som et eksempel på at en billig kinesisk bil kan bli en dyr fornøyelse.

