Elbiler
Disse elbilene svikter i vinterkulde: sjekk dette før du kjøper
Disse elbilene taper rekkevidde og ytelse i kulda – se hvem du bør styre unna.
Kulde og elbiler er fortsatt en utfordrende kombinasjon, og noen modeller sliter betydelig mer enn andre når temperaturen faller. Vinterkøring påvirker rekkevidde, ladetid og varmekomfort.
Her er 10 elbiler som ifølge tester og brukererfaringer presterer svakt i vinterforhold – og hva du bør være klar over før du slår til.
Mazda MX-30

Liten batterikapasitet og dårlig effektivitet i kulde gir kort rekkevidde. Vinterforbruket øker, og bilen lader sakte i minusgrader.
Honda e

Stilren bybil som taper mye rekkevidde i kulde. Batteriet er lite, og oppvarming trekker mye strøm. Ikke egnet til vinterens langkjøring.
Peugeot e-208

Ser moderne ut, men mister rekkevidde raskt i frost. Ladehastigheten reduseres betydelig, og varmepumpe er ikke standard.
Opel Corsa-e

Samme drivlinje som e-208 og samme vinterproblemer: svak rekkevidde og ineffektiv varme.
Renault Zoe

Populær elbil tidligere, men klarer seg dårlig i kaldt vær. Ingen aktiv batterivarme og betydelig rekkeviddetap i minusgrader.
Mini Electric

En morsom bybil, men lite egnet til vinterbruk. Liten batterikapasitet og kort rekkevidde under kalde forhold.
Fiat 500e

Sliter i kulde med dårlig varmeeffektivitet. Rekkevidden faller kraftig, ofte med over 30 % i minusgrader.
Volkswagen e-Up!

Eldre teknologi og lite batteri gjør at e-Up! raskt blir utdatert under vinterkjøring. Mangler moderne varmestyring.
BMW i3 (eldre modeller)

Tidlige i3-versjoner mangler varmepumpe og mister mye rekkevidde i kulde. Batteristyring er ikke optimalisert for vinter.
Citroën ë-C4

Komfortabel og romslig, men rekkevidden krymper raskt i frost. Test bilen om vinteren før kjøp dersom du bor i kaldt klima.