Følg oss her

Elbiler

Derfor blir vinteren elbilens verste fiende

Vinteren knekker rekkevidden – her er hvorfor elbilen sliter mest i kulda.

Publisert

d.

Når gradene kryper nedover, gjør rekkevidden det samme. Kulda tærer på batteriet, og mange elbileiere får seg en overraskelse første vinter. Lavere ytelse, tregere lading og høyere forbruk er bare starten.

Her er 10 grunner til at vinteren setter elbilen din på prøve – og hva du bør være oppmerksom på.

Batteriets kapasitet reduseres i kulde

Foto: LeManna / Shutterstock.com

I minusgrader jobber batteriet dårligere. Det kan bety 30–50 % kortere rekkevidde – selv på korte turer.

Lading går betydelig tregere

Foto: hodim / Shutterstock.com

Kaldt batteri tar lading saktere. Hurtiglading i kulde krever tålmodighet og god planlegging.

Forvarming bruker mye strøm

Foto: Shutterstock.com

Bruk av app eller tidsstyring for å varme opp bilen er praktisk – men tømmer batteriet raskt hvis bilen ikke er tilkoblet underveis.

Varme i kupeen spiser rekkevidde

Foto: Graphics by N.D.Fernandez / Shutterstock.com

Elbiler mangler overskuddsvarme fra motor. All oppvarming skjer via batteriet, og det går utover kjørelengden.

Is og dugg øker forbruket

Foto: nawamin / Shutterstock.com

Du bruker viskere, varme i speil og ruter, og klimaanlegg oftere – noe som gir høyere strømforbruk.

Regenerativ bremsing svekkes

Foto: Graphics by N.D.Fernandez / Shutterstock.com

Systemet er ofte begrenset i kulde for å beskytte batteriet. Det endrer bilens kjørefølelse og krever tilvenning.

Vinterdekk gir høyere rullemotstand

Foto: Toa55 / Shutterstock.com

Mykere gummi og grovere mønster betyr mer friksjon og økt forbruk – spesielt i motorveihastighet.

Ladestasjoner er oftere opptatt

Foto: Constantin Iosif / Shutterstock.com

Flere lader oftere om vinteren, og færre velger sykkel eller kollektiv. Det skaper kø ved hurtigladere.

Frost kan hindre full lading

Foto: Varavin88 / Shutterstock.com

Flere modeller tillater ikke 100 % lading i streng kulde – for å beskytte batteriet. Det reduserer tilgjengelig kapasitet.

Korte turer er mest krevende

Foto: Andrey_Popov / Shutterstock.com

Bilen rekker ikke å bli varm, og oppvarming bruker en stor del av strømmen. Dermed blir korte vinterturer relativt dyre.

Annonse