Elbiler
Derfor blir vinteren elbilens verste fiende
Vinteren knekker rekkevidden – her er hvorfor elbilen sliter mest i kulda.

Når gradene kryper nedover, gjør rekkevidden det samme. Kulda tærer på batteriet, og mange elbileiere får seg en overraskelse første vinter. Lavere ytelse, tregere lading og høyere forbruk er bare starten.
Her er 10 grunner til at vinteren setter elbilen din på prøve – og hva du bør være oppmerksom på.
Batteriets kapasitet reduseres i kulde

I minusgrader jobber batteriet dårligere. Det kan bety 30–50 % kortere rekkevidde – selv på korte turer.
Lading går betydelig tregere

Kaldt batteri tar lading saktere. Hurtiglading i kulde krever tålmodighet og god planlegging.
Forvarming bruker mye strøm

Bruk av app eller tidsstyring for å varme opp bilen er praktisk – men tømmer batteriet raskt hvis bilen ikke er tilkoblet underveis.
Varme i kupeen spiser rekkevidde

Elbiler mangler overskuddsvarme fra motor. All oppvarming skjer via batteriet, og det går utover kjørelengden.
Is og dugg øker forbruket

Du bruker viskere, varme i speil og ruter, og klimaanlegg oftere – noe som gir høyere strømforbruk.
Regenerativ bremsing svekkes

Systemet er ofte begrenset i kulde for å beskytte batteriet. Det endrer bilens kjørefølelse og krever tilvenning.
Vinterdekk gir høyere rullemotstand

Mykere gummi og grovere mønster betyr mer friksjon og økt forbruk – spesielt i motorveihastighet.
Ladestasjoner er oftere opptatt

Flere lader oftere om vinteren, og færre velger sykkel eller kollektiv. Det skaper kø ved hurtigladere.
Frost kan hindre full lading

Flere modeller tillater ikke 100 % lading i streng kulde – for å beskytte batteriet. Det reduserer tilgjengelig kapasitet.
Korte turer er mest krevende

Bilen rekker ikke å bli varm, og oppvarming bruker en stor del av strømmen. Dermed blir korte vinterturer relativt dyre.