Elbiler
Brukte elbiler du bør unngå
Ikke alle brukte elbiler er et kupp – her er 10 du bør styre unna.
Brukte elbiler selger som aldri før, men ikke alle er gode kjøp. Noen modeller har kjente svakheter, kort rekkevidde eller dyre feil som gjør dem lite egnet for moderne behov.
Her er elbilene du bør tenke deg om to ganger før du kjøper brukt.
Nissan Leaf (før 2018)

Tidlige Leaf-modeller mangler aktiv batterikjøling, noe som fører til rask degradering. Rekkevidden kan falle dramatisk etter få år.
BMW i3 (før 2017)

Eldre i3-modeller har små batterier og en kjørefølelse som ikke passer alle. Deler kan være dyre, og komforten er ikke på topp.
Renault Zoe (uten batterileie)

Noen Zoe-biler ble solgt uten batterileie, men da med svakere batteri. Det er også rapportert om problemer med lading og elektronikk.
Volkswagen e-Golf (før 2017)

Første generasjon har begrenset rekkevidde og krever programvareoppdateringer. Ikke ideell for langpendling.
Ford Focus Electric

En sjelden modell med lav rekkevidde og dårlig tilgang på deler. Har lav annenhåndsverdi og begrenset interesse i markedet.
Kia Soul EV (før 2020)

Karakterfull bil, men med svak rekkevidde og kjente problemer med batteristyringen. Lydnivået inne er også høyt.
Smart EQ ForTwo (eldre modeller)

Rekkevidden er svært begrenset, og bilen egner seg kun til bykjøring. Lav pris, men lite brukspotensial.
Peugeot iOn / Citroën C-Zero

Disse søstermodellene har små batterier og føles utdaterte. Dårlig komfort og minimalt med plass.
Mitsubishi i-MiEV

En pioner, men teknologien er utdatert. Kort rekkevidde, lav sikkerhet og treg lading gjør den lite attraktiv i dag.
Tesla Model S (før 2016)

Luksuriøs, men tidlige utgaver har ofte dyre reparasjoner, skjermfeil og batterislitasje. Mange er også høyt kjørt.