Elbiler
Brukte elbiler du bør styre unna: selv om prisen frister
Disse brukte elbilene ser billige ut – men de kan koste deg dyrt i lengden.

Markedet for brukte elbiler vokser raskt – og det kan være fristende å slå til når prisen er lav. Men ikke alle elbiler tåler tidens tann. Noen modeller sliter med batteriproblemer, tekniske feil og kostbare overraskelser.
Her er 10 elbiler du bør være ekstra skeptisk til – selv om de ser ut som et kupp.
Renault Zoe (tidlige årsmodeller)

Tidlige Zoe-modeller kommer ofte med batterileie, noe som gir uforutsigbare kostnader. I tillegg har mange kun 22 kWh batteri, som gir under 120 km reell rekkevidde. Det kan bli upraktisk for hverdagsbruk.
Nissan Leaf (før 2018)

Eldre Leaf-modeller har ikke aktiv batterikjøling, noe som fører til raskere forringelse. Mange brukte Leaf har også utdatert programvare som ikke kan oppgraderes. Det gir dårligere rekkevidde og færre funksjoner.
BMW i3 (uten Rex)

BMW i3 uten "Range Extender" har ofte små batteripakker. Modeller med 60 Ah-batteri gir bare ca. 100 km rekkevidde. For de fleste er det rett og slett for lite – spesielt om vinteren.
Tesla Model S (2013–2015)

Tidlige Model S-modeller frister med luksus og ytelse, men de har ofte problemer med batteri, dører, skjermer og luftfjæring. MCU-enheten har også vært gjenstand for garantisaker. Reparer og vedlikehold kan bli dyrt.
Fiat 500e (USA-import)

Mange Fiat 500e er importert fra USA. De har kort rekkevidde, små batterier og dårlig støtte i Europa. I tillegg bruker de en amerikansk ladestandard som kan skape problemer i norske nettverk.
Peugeot iOn / Citroën C-Zero / Mitsubishi i-MiEV

Disse tre er teknisk like. De har lav rekkevidde, langsom lading og dårlig tilgang på deler. De fungerer i bykjøring – men som helårsbil er de svært begrensede.
Opel Ampera-e

God rekkevidde og smarte løsninger, men modellen ble tidlig faset ut av GM. Det har gitt problemer med levering av batterier og deler. Få verksteder har erfaring med denne bilen i Norge.
Kia Soul EV (før 2019)

Første generasjon Soul EV har begrenset rekkevidde og batterier som slites fort. Mange mangler hurtiglading, noe som gjør dem lite fleksible i daglig bruk.
Mercedes B250e (Electric Drive)

Denne modellen ble utviklet med Tesla-teknologi, men rekkevidden er lav. Flere eiere rapporterer programvareproblemer og trøbbel med lading. Reservedeler kan være vanskelige å få tak i.
Hyundai Ioniq Electric (før facelift)

Ioniq er kjent for pålitelighet, men tidlige modeller har små batterier og lav ladehastighet. Enkelte årganger har hatt utfordringer med varmepumpe og inverter. Nye utgaver er klart bedre – men vær forsiktig med de eldste.