Bil og motor
Bilen uten bakrute – og det er ikke det merkeligste med den
Polestar 4 er bilen uten bakrute. I stedet får sjåføren et digitalt «bakspeil», men det er ikke det eneste som er annerledes med bilen.

Den ser ut som en moderne coupé, men Polestar 4 går lenger enn de fleste i jakten på design og effektivitet.
Den mangler nemlig bakrute – og det er ikke det eneste uvanlige ved bilen.
Polestar 4 ble lansert som en ny milepæl i elbilsegmentet da den tidligere i år ble avduket som det første serieproduserte kjøretøyet uten bakrute. I stedet får sjåføren et kamerabasert, digitalt bakspeil. Men det er mer ved bilen som vekker oppsikt.
Les også: Populær elbil faller i pris
Fra racing til elbilteknologi
Polestar startet som et uavhengig racingteam i Sverige i 1996, og ble etter hvert kjent for å bygge performance-biler basert på Volvo-plattformer.
I 2015 ble selskapet kjøpt opp av Volvo Cars – som i dag deler eierskap med Geely – og i 2017 ble det omprofilert som et rendyrket elbilmerke.
Volvo har lenge vært kjent som en sikkerhetsinnovatør – trepunktsbelte, bakovervendte barneseter og avansert kollisjonsvern er bare noe av det som har satt standarden i bransjen. Nå er det Polestar som viderefører arven.
Ingen bakrute – med vilje
Det mest omtalte designgrepet i Polestar 4 er fraværet av bakrute.
I stedet brukes et kamera montert på taklinjen og en høyoppløselig skjerm plassert der det tradisjonelle bakspeilet ellers ville vært.
Ifølge Polestar selv er valget både estetisk og funksjonelt motivert. Ved å eliminere bakruta kan man optimalisere karosserilinjen for bedre aerodynamikk – som igjen gir lavere luftmotstand og dermed økt rekkevidde.
I tillegg gir den digitale løsningen sjåføren et bredere synsfelt enn tradisjonelle speil, med langt færre blindsoner.
En brukerundersøkelse blant 2.000 britiske bilførere avslørte at én av fem oppga redusert sikt bakover som en bekymring – noe Polestar nå forsøker å adressere med teknologi.
Fordeler for passasjerene – og utfordringer for føreren
Ved å droppe bakruta kan panoramataket i Polestar 4 strekke seg helt bakover over passasjersetene – noe som gir en luftig og lys kabin. Samtidig slipper man kompromisser på takhøyde og designlinjer. Benplassen i baksetet er også generøs.
Likevel byr designet på noen uvanlige opplevelser for føreren:
For det første ser du kun en mørk vegg når du kaster et blikk over skulderen. Du må stole på kameraet og skjermen for å ha oversikt.
Og for det andre – en kuriositet i seg selv – det er umulig å bruke bakspeilet til å sjekke eget speilbilde, noe mange sjåfører gjør ubevisst.
Inspirasjon fra nyttekjøretøy
Kamerabaserte speil er ikke nytt for de som har kjørt varebil eller SUV uten bakrute, hvor slike løsninger har eksistert i årevis.
Men det er første gang teknologien integreres på en så gjennomført måte i en personbil i premiumsegmentet.
Det gjenstår å se hvordan markedet tar imot Polestar 4 – men det er klart at produsenten utfordrer konvensjonene både teknisk og estetisk.
For elbilentusiaster og designinteresserte er det i alle fall en bil som skaper samtaler.
Les også: Volvo EX90 og Polestar 3 fungerer nå med Samsung-telefoner