Følg oss her

Elbiler

Advarsel fra verksteder: disse elbilene tåler ikke norsk vinter

Disse elbilene gir verkstedene hodebry – og vinteren har bare så vidt begynt.

Publisert

d.

Norske bilverksteder melder om flere elbiler som sliter når temperaturene faller. Det handler ikke bare om rekkevidde – men om funksjonssvikt, dører og speil som fryser fast, og varmeapparat som ikke leverer. Produsentene lover mye, men vinterkulda avslører svakheter som mange bileiere aldri ble advart om.

Her er 10 modeller du bør tenke deg om to ganger før du kjøper, ifølge norske eksperter.

Hyundai Kona Electric – batteriet taper seg i kulda

Foto: Zoran Karapancev / Shutterstock.com

Kona mister rekkevidde raskt i minusgrader og bruker mye energi på varme. Mange rapporterer om svake vinterytelser og uforutsigbar ladetid.

Renault Zoe – varmeanlegg under press

Foto: H.E. Group Ltd / Shutterstock.com

Zoe strever i kulda, med treg oppvarming og elektroniske feil. Flere verksteder har sett problemer med lading og varme på vinterstid.

Tesla Model 3 – fryser fast der du minst vil det

Foto: Mino Surkala / Shutterstock.com

Model 3 har kjent for å ha dører, ladeluke og speil som fryser. Selv med oppdateringer rapporterer eiere om funksjonssvikt i kaldt vær.

Volkswagen ID.3 – software og varmeproblemer

Foto: Shutterstock.com

ID.3 gir merkbart lavere rekkevidde og har klimaanlegg som ikke alltid fungerer i kulda. Flere brukere melder om varme som ikke kommer.

Peugeot e-208 – lite effektiv i kaldt vær

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Denne modellen mister rekkevidde raskt og har svak varme. Det gjør vinterkjøring krevende, spesielt på lengre turer.

Mazda MX-30 – for begrenset rekkevidde

New,Mazda,Mx-30,E-skyactiv,R-ev,Plug-in,Hybrid,Car,Premiere,At
Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

MX-30 har kort rekkevidde i utgangspunktet, og vintertemperaturer gjør det enda verre. Brukes best kun til bykjøring.

Nissan Leaf – eldre modeller sliter mest

Foto: Grzegorz Czapski / Shutterstock.com

Leaf uten varmepumpe mister mye effekt i kulda. Lading tar lengre tid, og temperaturen i kupéen blir ikke god nok.

BMW i3 – lett bil, lite vintervennlig

Foto: RYosha / Shutterstock.com

i3 har lav bakkeklaring og dårlig grep på vinterføre. Flere rapporterer om problemer med batteritemperatur og varmesystem.

Citroën ë-C4 – utfordringer med varmesystemet

Foto: Citroën

Vintertester avslører svak varme og høyt energiforbruk. Bilen mister mye rekkevidde når temperaturen faller.

Opel Corsa-e – brems og lading svikter i kulda

Foto: Opel

Denne modellen viser flere svakheter i norsk vinter, inkludert treg lading, bremsesvikt og svak oppvarming.

Annonse