Bil og motor
Disse bruktbilene bør du aldri kjøpe: ekspertene advarer
Ekspertene er enige: disse bruktbilene kan koste deg dyrt – se hvilke du bør styre unna.

Noen biler ser fristende ut på bruktmarkedet, men skjuler kostbare feil og sviktende kvalitet. Eksperter peker på bestemte modeller som ofte gir problemer og uforutsigbare regninger.
Her er 10 biler du bør styre unna hvis du vurderer et bruktbilkjøp.
BMW 5-serie (E60, 2003–2010) – luksus med skjulte kostnader

E60-serien er kjent for sitt design og kjørefølelse, men eldre modeller har svake punkter i girkasse, elektronikk og luftfjæring. Verkstedsregningene blir fort høye, og mange angrer kjøpet kort tid etter.
Mini Cooper (før 2014) – liten bil, store problemer

Motortrøbbel, lekkasjer og elektriske feil preger eldre Mini-modeller. Reservedeler er dyre, og selv enkle feil kan koste mer enn bilen er verdt.
Chevrolet Captiva – SUV-en du bør unngå

Captiva byr på plass, men har rykte for alvorlige feil i motor, gir og understell. Mange bileiere opplever tilbakevendende problemer og lav pålitelighet.
Citroën C4 Picasso – fransk komfort, fransk frustrasjon

El-feil, klimaproblemer og svak elektronisk håndbrekk gjør denne bilen uforutsigbar. Reparasjonene er ofte dyre og hyppige.
Audi A6 (før 2012) – teknologisk minefelt

Eldre A6-modeller, spesielt med diesel og multitronic-girkasse, har kjent feil på gir og avansert elektronikk. Reparerer du ikke umiddelbart, vokser kostnadene raskt.
Fiat Bravo – glemt av markedet

Dårlig rustbeskyttelse, sviktende elektronikk og svakt bruktmarked gjør Bravo til et dårlig kjøp. Delene kan i tillegg være vanskelige å få tak i.
Renault Laguna III – fortsatt et usikkert kort

Til tross for forbedringer over tidligere generasjoner har Laguna fortsatt elektronikkproblemer og svak motorhistorikk. Å eie en brukt Laguna kan bli en tålmodighetsprøve.
Peugeot 407 – komfort som koster

407 er komfortabel, men lider under dyre affjæringssystemer og ustabile dieselmotorer. Mange undervurderer vedlikeholdskostnadene.
Ford Mondeo (diesel, før 2012) – problemer som kommer senere

Dieselversjonene får ofte problemer med EGR-ventiler, partikkelfiltre og innsprøytning etter 150 000 km. Mange selger bilen akkurat da, og kjøperen sitter igjen med regningen.
Volvo V70 (D5, før 2010) – dyr trygghet

Volvo er kjent for sikkerhet, men eldre V70 med D5-dieselmotor har utfordringer med turbo, gir og elektronikk. Uten full servicehistorikk er det et risikokjøp.