Elbiler
Verdens største rekkeviddetest av elbiler
Tidligere denne uken gjennomførte Norges Automobil-Forbund (NAF) verdens største rekkeviddetest for elbiler.

Hele 27 ulike modeller ble sendt ut på veiene i årets store sommertest, som ble arrangert med oppstart onsdag 4. juni klokken 09.00.
Testen, som NAF arrangerer to ganger i året (vinter og sommer), gir et realistisk bilde av hvordan elbiler presterer under vanlige kjøreforhold. Målet er å måle hvor langt bilene faktisk kjører på én lading sammenlignet med de offisielle WLTP-tallene.
En test under like forhold
Alle bilene ble kjørt i samme tempo, på samme rute og under like ytre forhold for å sikre rettferdige og sammenlignbare resultater. Dette gir elbilinteresserte en solid indikasjon på hva man kan forvente i praktisk bruk – uavhengig av produsentens oppgitte rekkevidde.
Les også: Elbileiere får store regninger
Mangfold i modellene
Blant deltakerne var alt fra små bybiler til store SUV-er og luksusbiler. En av de mest profilerte var Lucid Air Grand Touring, som på papiret har en rekkevidde på hele 960 kilometer. Testens brede utvalg gjør den relevant for mange europeiske bilkjøpere. Det skriver meremobil.
Deltakerlisten inkluderte blant annet:
- Audi A6 Dynamic Quattro
- BMW iX xDrive 60
- BYD Tang Flagship
- Ford Explorer Premium
- Lucid Air Grand Touring
- Polestar 3 og 4
- Tesla Model 3 og Y
- Volkswagen ID.7 Tourer og ID.Buzz
- Volvo EX90
- Zeekr 7X Privilege
Resultater og oppsummering
Underveis kunne man følge bilene i sanntid, inkludert posisjon og gjenværende rekkevidde. Nå som testen er avsluttet, er dataene samlet i en omfattende oversikt som viser hvilke modeller som imponerte – og hvilke som ikke holdt mål.
Testen har allerede fått stor oppmerksomhet fordi den avslører hvordan bilene takler langkjøring i varme forhold og kupert terreng – spesielt mot slutten av batterikapasiteten.
NAF publiserer alle resultatene på sin plattform Motor.no, hvor man kan sammenligne avviket mellom oppgitt og faktisk rekkevidde for hver modell.
Les også: Disse bilene går oftere i stykker enn gjennomsnittet: ifølge mekanikere