Følg oss her

Robotikk

Forskning avslører: Disse robotene kan påvirke hva du bestiller

Kjønnet til en robot og hvor søt den er kan faktisk påvirke hva du velger å spise, ifølge ny studie fra Penn State.

Publisert

d.

Foto: OpenAI

Service-roboter blir stadig vanligere på hoteller og restauranter, men nå viser ny forskning at deres utseende og kjønnskarakteristikker kan ha overraskende stor innvirkning på hva kunder faktisk velger.

En studie fra Penn State University viser at kvinnelige kunder med lav følelse av kontroll. Altså de som ikke føler seg spesielt selvsikre eller innflytelsesrike oftere lar seg overtale av roboter med maskuline trekk. I forsøket ble mannlige og kvinnelige roboter fremstilt gjennom enkle fargevalg (grå for mann, rosa for kvinne) og anbefalte blant annet matretter som frokostburrito.

«Kvinner med lav maktfølelse var mer åpne for å følge råd fra mannlige roboter», sier forsker Lavi Peng.

Les også: Tesla kan bli tvunget til navnebytte

Søte roboter visker ut kjønnsforskjeller

Men det finnes én ting som nøytraliserer dette: søte trekk. Når robotene fikk store øyne, runde kinn og tegneserieaktige ansikter, reagerte både menn og kvinner likt uansett robotens kjønn.

«Ved å gjøre robotene «søte», blir kjønnsforskjellene i påvirkning nærmest visket ut», sier Peng.

Det betyr at restauranter og hoteller som ønsker å unngå kjønnsstereotyper kan satse på vennlige og lekne roboter. Mens de som vil maksimere salg, for eksempel ved å få kunder til å oppgradere rom eller prøve nye retter, kan vurdere å tilpasse robotens uttrykk etter hvem kunden er.

Hva betyr dette for fremtidens restaurantopplevelser?

Studien peker på at roboter ikke bare er praktiske, men også psykologisk strategiske. Designvalg som stemme, farge og ansikt kan aktivt påvirke kundens valg. Spesielt hos dem som føler seg mindre selvsikre i situasjonen.

Så neste gang du får anbefalt en rett av en robot, spør deg selv: Er det egentlig du som bestemmer, eller roboten?

Les mer: Død mann talte i retten

Annonse