Bil og motor
Vanlige biler skaper uventede utfordringer for forsvaret
En ny vurdering av sikkerhetsrisiko får konsekvenser på uventede steder.

Ifølge Express er elbiler med kinesiske komponenter blitt et økende tema blant sikkerhetsmyndigheter. Nå har enkelte ansatte ved militære installasjoner fått beskjed om å parkere sine elbiler flere kilometer unna basene.
Frykter datainnsamling via bilen
Årsaken til restriksjonene er en økende bekymring for at biler kan samle inn og sende sensitiv informasjon via skjulte sensorer eller programvarefunksjoner.
«Nesten alle elbiler sender informasjon tilbake til produsenten,» sier cybersikkerhetsekspert James Bore. Han advarer om at selv uskyldige oppdateringer – som hvordan batteriet brukes – potensielt kan misbrukes i feil hender.
Det britiske forsvarsdepartementet (MoD) har ikke innført en landsdekkende forbudslinje, men bekrefter at flere enkeltbaser har innført egne tiltak.
Lokal vurdering av risiko
Forsvarsminister Lord Coaker sier de ikke vil kommentere spesifikke tiltak av hensyn til sikkerheten, men understreker at de følger situasjonen tett:
«Vi er klar over at enkelte anlegg har egne krav til elbiler. Sikkerhetsprosedyrer vurderes individuelt.»
Ifølge i Newspaper gjelder tiltakene blant annet en base der ansatte har fått beskjed om å parkere minst 20 kilometer fra sensitive bygninger.
Et mulig sikkerhetshull?
Diskusjonen om elbilers datasikkerhet er ikke ny, men har fått ny aktualitet etter at flere modeller med kinesisk teknologi har inntatt det europeiske markedet.
Med programvare som kan oppdateres eksternt og et stadig økende fokus på tilkoblet teknologi, vurderer flere land hvordan slike biler kan påvirke kritisk infrastruktur – også uten at det skjer noe åpenbart galt.