Følg oss her

Elbiler

Kanskje elbilen er for rask – og det er et problem

Superbil-fart i en hverdagsbil høres gøy ut – men hva skjer når vanlige sjåfører får ekstrem akselerasjon i hendene? Her er sju grunner til at elbiler kanskje er blitt for raske.

Publisert

d.

Elbiler har revolusjonert hvordan vi tenker transport. De er grønne, stillegående – og lynraske. Men nettopp det siste begynner å skape debatt. For mens akselerasjon fra 0 til 100 km/t på under 4 sekunder tidligere var forbeholdt superbiler, er det nå hverdagskost i biler du kan lease på nettet. Spørsmålet er: Har vi fått for mye fart, for fort?

Her er sju grunner til at det kanskje er på tide å ta et skritt tilbake.

Akselerasjon som en superbil – i en familiebil

Foto: lucky_pics / Shutterstock.com

Mange elbiler – spesielt performance-varianter – leverer ekstreme krefter direkte til hjulene. Biler som Tesla Model 3 Performance, Kia EV6 GT og Porsche Taycan Turbo S akselererer raskere enn Lamborghinier og Ferrarier. Men i motsetning til disse superbilene brukes elbilene til handling, skolekjøring og pendling. Resultatet? Vanlige bilførere med superbil-prestasjoner mellom hendene.

For lett å kjøre for fort uten å merke det

Foto: Pozdeyev Vitaly / Shutterstock.com

Den stillegående elmotoren og den umiddelbare akselerasjonen gjør det vanskelig å merke hvor fort man faktisk kjører. Mange kjører 80 km/t i en 50-sone uten å vite det – fordi de ikke får den vanlige lyden som indikerer fart. Det kan føre til flere bøter – og farligere kjøring.

Uerfarne førere kan miste kontrollen raskere

Foto: Jelena Stanojkovic / Shutterstock.com

En ny eller usikker sjåfør kan lett bli revet med, særlig når bilen reagerer eksplosivt på den minste bevegelse på gasspedalen. Det krever erfaring og følelse for bilen å håndtere slike krefter – og ikke alle får den opplæringen før de sitter bak rattet i en bil med 500 hestekrefter.

Bilen kan mer enn dekkene tåler

Foto: Toa55 / Shutterstock.com

Moderne elbiler har massive krefter, men det betyr ikke nødvendigvis at dekkene og veigrepet følger med. Momentet leveres umiddelbart – og det kan føre til hjulspinn, tap av kontroll og raskt dekkslitasje. Dette skaper også farlige situasjoner på vått eller glatt føre.

Bremselengde og reaksjonstid matcher ikke akselerasjonen

Foto: gnepphoto / Shutterstock.com

Du kan komme fra 0 til 100 på 3 sekunder, men det tar fortsatt like lang tid å reagere og bremse. Det oppstår dermed en ubalanse mellom hvor raskt du kan akselerere – og hvor raskt du faktisk kan stoppe. Det er en risiko, særlig i tett trafikk eller uforutsette situasjoner.

Flere fartsbøter – og farlige forbikjøringer

Foto: Third key / Shutterstock.com

Flere rapporter tyder på at elbilsjåfører får flere fartsbøter enn gjennomsnittet. Det handler ikke bare om fartsglede – men også om hvor enkelt det er å komme opp i høy fart. I tillegg blir enkelte overmodige ved forbikjøringer og glemmer at det ikke bare handler om akselerasjon – men også om oversikt og avstand.

Bør elbiler programvarebegrenses?

Foto: Panchenko Vladimir / Shutterstock.com

Flere eksperter begynner å foreslå at elbilenes krefter bør begrenses digitalt – avhengig av sjåførens erfaring, bruksområde eller værforhold. For selv om fart er gøy, er det ikke sikkert det hører hjemme i en familiebil på skolevei og daglig pendling.

Annonse