Elbiler
Kanskje elbilen er for rask – og det er et problem
Superbil-fart i en hverdagsbil høres gøy ut – men hva skjer når vanlige sjåfører får ekstrem akselerasjon i hendene? Her er sju grunner til at elbiler kanskje er blitt for raske.

Elbiler har revolusjonert hvordan vi tenker transport. De er grønne, stillegående – og lynraske. Men nettopp det siste begynner å skape debatt. For mens akselerasjon fra 0 til 100 km/t på under 4 sekunder tidligere var forbeholdt superbiler, er det nå hverdagskost i biler du kan lease på nettet. Spørsmålet er: Har vi fått for mye fart, for fort?
Her er sju grunner til at det kanskje er på tide å ta et skritt tilbake.
Akselerasjon som en superbil – i en familiebil

Mange elbiler – spesielt performance-varianter – leverer ekstreme krefter direkte til hjulene. Biler som Tesla Model 3 Performance, Kia EV6 GT og Porsche Taycan Turbo S akselererer raskere enn Lamborghinier og Ferrarier. Men i motsetning til disse superbilene brukes elbilene til handling, skolekjøring og pendling. Resultatet? Vanlige bilførere med superbil-prestasjoner mellom hendene.
For lett å kjøre for fort uten å merke det

Den stillegående elmotoren og den umiddelbare akselerasjonen gjør det vanskelig å merke hvor fort man faktisk kjører. Mange kjører 80 km/t i en 50-sone uten å vite det – fordi de ikke får den vanlige lyden som indikerer fart. Det kan føre til flere bøter – og farligere kjøring.
Uerfarne førere kan miste kontrollen raskere

En ny eller usikker sjåfør kan lett bli revet med, særlig når bilen reagerer eksplosivt på den minste bevegelse på gasspedalen. Det krever erfaring og følelse for bilen å håndtere slike krefter – og ikke alle får den opplæringen før de sitter bak rattet i en bil med 500 hestekrefter.
Bilen kan mer enn dekkene tåler

Moderne elbiler har massive krefter, men det betyr ikke nødvendigvis at dekkene og veigrepet følger med. Momentet leveres umiddelbart – og det kan føre til hjulspinn, tap av kontroll og raskt dekkslitasje. Dette skaper også farlige situasjoner på vått eller glatt føre.
Bremselengde og reaksjonstid matcher ikke akselerasjonen

Du kan komme fra 0 til 100 på 3 sekunder, men det tar fortsatt like lang tid å reagere og bremse. Det oppstår dermed en ubalanse mellom hvor raskt du kan akselerere – og hvor raskt du faktisk kan stoppe. Det er en risiko, særlig i tett trafikk eller uforutsette situasjoner.
Flere fartsbøter – og farlige forbikjøringer

Flere rapporter tyder på at elbilsjåfører får flere fartsbøter enn gjennomsnittet. Det handler ikke bare om fartsglede – men også om hvor enkelt det er å komme opp i høy fart. I tillegg blir enkelte overmodige ved forbikjøringer og glemmer at det ikke bare handler om akselerasjon – men også om oversikt og avstand.
Bør elbiler programvarebegrenses?

Flere eksperter begynner å foreslå at elbilenes krefter bør begrenses digitalt – avhengig av sjåførens erfaring, bruksområde eller værforhold. For selv om fart er gøy, er det ikke sikkert det hører hjemme i en familiebil på skolevei og daglig pendling.