Følg oss her

Elbiler

Batteriproduksjon i Berlin kan presse elbilprisene ned

Tesla forbereder nå et grep som kan få betydning langt utover selskapets egne modeller.

Publisert

d.

Foto: Shutterstock

Fra 2027 planlegger bilprodusenten å starte produksjon av battericeller ved Gigafactory Berlin i Grünheide. Ifølge fabrikksjef André Thierig vil dette kunne bidra til lavere kostnader og dermed billigere elbiler i Europa.

Starter battericelleproduksjon i Europa

I dag monterer Tesla kun batteripakker i Berlin, mens selve cellene i hovedsak leveres fra USA. Det innebærer lange transportavstander, høyere kostnader og større sårbarhet for problemer i globale leverandørkjeder.

Når battericellene i stedet produseres lokalt, flyttes den mest kostbare og avgjørende delen av elbilen nærmere det europeiske markedet. Dette reduserer både logistikkutgifter og avhengigheten av oversjøiske leveranser.

Les også: Europa har et solid fundament for vekst i batteri- og elbilproduksjon

Kapasitet tilsvarende tusenvis av biler

Den planlagte batteriproduksjonen i Berlin skal få en årlig kapasitet på opptil åtte gigawatt-timer. Det tilsvarer omtrent batterier til rundt 2.000 elbiler i uken. Samtidig investerer Tesla et tresifret millionbeløp i euro i nytt produksjonsutstyr, noe som bringer den samlede investeringen i batterifasilitetene nær én milliard euro.

Produksjonen skal etableres i eksisterende bygninger ved fabrikken, og ifølge Tesla vil prosjektet ikke kreve økt vannforbruk.

Kortere verdikjede gir lavere kostnader

Ambisjonen er å samle hele verdikjeden på ett sted, fra battericelle til ferdig bil. Når færre komponenter må fraktes mellom kontinenter, blir produksjonen både rimeligere og mer effektiv.

Denne typen vertikal integrasjon har tidligere gitt Tesla et konkurransefortrinn, og kan nå også komme europeiske bilkjøpere til gode i form av lavere priser eller mer stabile prisnivåer.

Kan få ringvirkninger i hele markedet

Tesla har tidligere vist at selskapet ikke nøler med å la kostnadsendringer slå direkte ut i prisene, både når de går opp og når de går ned. Dersom batteriproduksjonen i Berlin bidrar til merkbare besparelser, kan det legge press på konkurrentene i Europa. Det skriver input.

Andre produsenter kan bli tvunget til å svare med prisreduksjoner, bedre utstyr eller raskere lokal produksjon for å forbli konkurransedyktige. I et slikt scenario kan Teslas satsing i Berlin bli en utløsende faktor for et bredere prisfall på elbiler i Europa.

Endret strategi etter amerikanske støtteordninger

Tesla hadde tidligere langt større planer for batteriproduksjon i Berlin, men satte disse på vent da USA i 2022 innførte gunstige støtteordninger for batteriproduksjon. Dermed ble celleproduksjonen i en periode prioritert i Texas, mens Europa måtte nøye seg med montering.

At Tesla nå likevel velger å starte battericelleproduksjon i Berlin, tyder på at selskapet ser et klart økonomisk potensial i å flytte mer av produksjonen nærmere det europeiske markedet.

Les også: Den kalles den perfekte elbilen: Kjører 1.000 kilometer, lades opp på 5 minutter og koster det samme som en Toyota Corolla

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse