Elbiler
Slutt for Ford F 150 Lightning
Ford setter punktum for den elektriske pickupen F 150 Lightning.
Etter et midlertidig produksjonsstopp velger bilprodusenten nå å ikke starte opp igjen, og modellen fases dermed ut etter under fire år på markedet.
Kraftig kursendring i Ford
Avgjørelsen er del av en større omlegging i Ford sin globale strategi. I USA trapper selskapet kraftig ned satsingen på elbiler og flytter i stedet fokuset over på bensin og hybrid. Ifølge Ford selv har elbilmarkedet ikke utviklet seg slik de hadde forventet, verken når det gjelder volum eller lønnsomhet.
Strategiendringen vil koste selskapet rundt 19,5 milliarder dollar. Mesteparten av dette tas allerede i inneværende regnskapsår. Samtidig forsøker Ford å roe investorene ved å vise til sterkere resultater enn tidligere ventet, blant annet gjennom kostnadskutt og solid inntjening på eksisterende modeller.
Les også: Rekkevidde på elbil avgjøres av én vanlig kjøpsfeil
En interessant elbil som forsvinner
F 150 Lightning har vært blant de mest spennende elbilene Ford har tilbudt, særlig med tanke på praktiske løsninger og lastekapasitet. Selv om pickupen ikke er et vanlig syn på norske veier, er det likevel registrert nærmere 900 eksemplarer i Norge.
Produksjonen ble først stanset i oktober etter en brann hos en underleverandør. I stedet for å gjenoppta produksjonen har Ford nå valgt å flytte ressurser over til mer lønnsomme utgaver av F 150 med bensin og hybrid.
Elektrisk pickup kan komme tilbake i ny form
Selv om F 150 Lightning er historie, betyr ikke det nødvendigvis at Ford gir opp elektrisk pickup helt. Det spekuleres i at selskapet jobber med en løsning der eldrift kombineres med en bensinmotor som fungerer som generator og rekkeviddeforlenger.
I europeisk sammenheng vil en slik løsning imidlertid regnes som ladbar hybrid. Det gir betydelig høyere avgifter og gjør modellen lite aktuell i markeder som Norge. Det skriver elbil24.
Også elektriske varebiler skrotes
Det er ikke bare pickupen som rammes av kursendringen. Ford legger også bort planer om flere elektriske varebiler. En helelektrisk varebil som var planlagt produsert i Ohio fra 2028 er nå kansellert. I stedet skal fabrikken brukes til å bygge nye varebiler med bensin og hybrid fra 2029.
Dermed slutter Ford seg til en voksende gruppe bilprodusenter som justerer elbilambisjonene sine i møte med svakere etterspørsel og politiske signaler i hjemmemarkedet.
Får også konsekvenser i Europa
I Europa har Ford allerede tonet ned egne elbilprosjekter. I stedet samarbeider de nå med Renault Nissan alliansen, der kommende modeller blant annet skal baseres på eksisterende europeiske plattformer.
Resultatet er at Fords rene elbilutvalg blir stadig smalere, også hos oss. Når F 150 Lightning nå forsvinner, mister markedet en av de mest særpregede elektriske modellene Ford har hatt å tilby.

