Elbiler
Forskere finner den optimale lyden for elbiler
Elbiler er stille, og nettopp derfor kan de være vanskelige å oppdage i trafikken.
For å forhindre farlige situasjoner må kjøretøyene ha en egen varsellyd ved lave hastigheter. Et japansk forskningsteam har nå undersøkt hvilke typer lyd som fungerer best.
Hvorfor elbiler trenger varsellyd
Siden motorlyden fra forbrenningsmotorer mangler, kan elbiler gli nærmest lydløst forbi. Dette utgjør en risiko særlig for fotgjengere og personer med nedsatt syn. Bilprodusenter jobber derfor aktivt med lydsignaler som gjør kjøretøyene lett gjenkjennelige uten å være plagsomme.
Noen har gått kreative veier. Blant annet har komponisten Hans Zimmer utviklet egne lyder for BMWs elbiler. Hva som faktisk fungerer best i trafikken har likevel vært lite dokumentert – frem til nå.
Les også: Glem BMW og Audi: Dette er verdens mest holdbare bilmerke
Test av ulike lydtyper
Forskere ledet av Mei Suzuki utviklet et bibliotek av mulige lydsignaler. Disse inkluderte både menneskelignende lyder som hiss og ulike typer støy, blant annet pink noise, som kjennetegnes av sterke lave frekvenser.
Lydene ble testet både i kontrollerte studiobetingelser og i reelle trafikksituasjoner. Testpersoner skulle vurdere hvor lett lydsignalene var å oppfatte og om de ga en følelse av varsling og tydelighet. Det skriver chip.
Pink noise som klar vinner
Resultatene viste at et dypfrekvent pink-noise-signal var langt mest effektivt. Lyden ble hørt tydelig selv i støyende omgivelser og opplevdes samtidig som naturlig og lite forstyrrende. Ifølge Suzuki var det kombinasjonen av lave frekvenser og likhet med vanlige kjøretøylyder som gjorde signalet så godt egnet.
Neste steg: mindre elektriske kjøretøy
Forskerne ønsker nå å teste konseptet på mindre elkjøretøy, som elsykler og elsparkesykler. Disse blir ofte oversett i trafikken, og forskerne ser et stort potensial for å redusere ulykker, særlig i byområder.
Det er foreløpig ikke offentliggjort nøyaktige tonehøyder eller frekvensverdier, men pink noise-eksempler finnes i stor mengde på nett og gir et inntrykk av hvilken retning lyden kan ta.
Les også: Bomprisene i Oslo øker fra nyttår

