Følg oss her

Biler

Nye EU-regler har endret kjørelyset på bilen din: I disse situasjonene møter du rødt lys

En tilsynelatende liten endring i EU-regelverket påvirker nå hvordan bilene dine lyser i dagslys, og mange bilister har ikke oppdaget det ennå.

Publisert

d.

car lights

EU har innført nye krav til kjørelys på biler, og endringene påvirker allerede de nyeste modellene på veiene.

Regelendringen har kommet relativt stille, selv om den får betydning for trafikksikkerheten i store deler av Europa.

Målet er å gjøre biler mer synlige i dagslys, særlig i måneder med svakt eller diffust lys.

Baklys skal nå tennes sammen med kjørelys

De nye kravene er en del av den oppdaterte versjonen av UNECE-regulativ nr. 48, som EU bruker ved typegodkjenning av kjøretøy.

Regulativet slår fast at baklysene skal være tent når kjørelysene er aktivert.

Kravet gjelder for biler som er typegodkjent etter 22. september 2024, og forventes fra 2027 å omfatte alle nyproduserte biler i EU, uavhengig av når de opprinnelig ble godkjent.

Bakgrunnen er gjentatte observasjoner fra bilister som opplever at biler med kjørelys ofte er helt mørke bakfra på overskyede dager.

Lysstyrken i slike situasjoner faller gjerne under 7.000 lux, noe som gjør baklys nødvendig for å opprettholde synligheten.

Det oppdaterte regelverket tar høyde for trafikale forhold som tidligere har ført til misforståelser og økt risiko.

Det skriver autoblog.spidersweb.

Lysforholdene avgjør unntaket

Kravet gjelder ikke dersom lysstyrken overstiger 7.000 lux. Grensen er valgt fordi naturlig dagslys varierer betydelig.

En typisk overskyet dag kan ligge rundt 5.000 lux, mens en lys dag med lett skydekke ofte overstiger 10.000 lux.

Verdien på 7.000 lux fungerer dermed som et naturlig skille mellom dårlig og godt dagslys.

Endringen innebærer at nye biler må utstyres med sensorer som måler lysnivået.

Systemet skal kunne vurdere om baklysene bør være tent basert på omgivelsene.

Det stilles ikke krav om at baklysene må slukkes igjen dersom lysstyrken øker, noe som gir produsentene fleksibilitet i utformingen av systemene.

Lite påvirkning på energiforbruket

Moderne LED-teknologi gjør det mulig å innføre endringen uten vesentlig økning i energiforbruket.

LED-lys bruker langt mindre strøm enn tradisjonelle pærer og har betydelig lengre levetid.

Kravet forventes derfor ikke å påvirke hverken drivstoffbruk eller rekkevidde for elbiler.

Bilprodusenter kan samtidig utnytte de nye reglene kreativt. Stadig flere integrerer logoer og designlinjer i baklysene, og når disse lysene oftere er tent, får det visuelle uttrykket større plass i trafikkbildet.

Annonse