Bil og motor
Farligere enn alkohol: Tvinger fram nye sikkerhetsregler i biler med "ny" teknologi
Dette gjør bilkjøring langt mer risikabelt
Touchskjermer har de siste årene tatt over førerplassen i mange biler. Tesla startet trenden, og snart forsvant knapper og brytere hos en rekke produsenter. Nå viser nye studier at dette kan være langt farligere enn tidligere antatt – i enkelte tilfeller mer distraherende enn å kjøre i alkoholpåvirket tilstand.
Tester avslører ekstremt lange distraksjonstider
Flere uavhengige studier – fra Vi Bilägare, Sintef og britiske TRL – viser at det tar dramatisk lengre tid å utføre enkle oppgaver på touchskjerm enn med fysiske knapper. Å justere temperaturen tok rundt ti sekunder med knapper, men opptil 45 sekunder med skjerm. I 110 km/t betyr det at sjåføren risikerer å kjøre over en kilometer uten å se på veien.
Øyebevegelser viser hvor stort problemet er
Sintefs øyesporing viste at selv små oppgaver som temperaturendring skaper 3,5 sekunders distraksjon. Å skifte radiokanal tok elleve sekunder, mens navigasjonsbruk kunne gi opptil 16 sekunders bortfall av oppmerksomhet. TRL konkluderte dessuten med at reaksjonstiden svekkes mer ved skjermbruk enn hos sjåfører påvirket av alkohol.
Euro NCAP svarer med strengere krav fra 2026
På grunn av de alvorlige funnene innfører Euro NCAP nye retningslinjer. Fra 2026 vil ikke biler som styrer viktige funksjoner som blinklys eller vindusviskere via kun touchskjerm, kunne oppnå fem stjerner. Selv om reglene ikke er lovpålagte, påvirker de hele bilbransjen og anses som en standard produsentene følger.
Bilprodusenter går tilbake til knapper
Flere merker har allerede begynt å snu. Volkswagen, Hyundai og Porsche tar tilbake fysiske brytere og kontroller i nye modeller. Noen biler går til og med helt motsatt vei av skjermtrenden: Hyundai Inster kombinerer skjerm med knapper, og grunnmodellen av Citroën e-C3 leveres uten berøringsskjerm i det hele tatt.

