Følg oss her

Biler

Nordmenn risikerer høy bot: Her er dekkene som ikke lenger er godkjent

Mange nordmenn legger ut på vintertur uten å vite at ett enkelt dekkvalg kan bli både dyrt og problematisk.

Publisert

d.

winter tires 3

Bilferie gjennom Europa er for mange et fast innslag i vintermånedene.

Turen planlegges ofte nøye med ruter, hoteller og vinterutstyr, men ett punkt glipper fortsatt hos mange: dekkene.

En tilsynelatende liten detalj kan i enkelte europeiske land føre til uventede gebyrer og problemer – også for sjåfører som ellers følger reglene til punkt og prikke.

Strengere vinterkrav møter norske sjåfører i utlandet

Nye vinterdekksregler er nå innført i Tyskland, og de får betydning for alle som kjører inn i landet i vinterhalvåret.

Kravene gjelder samtlige kjøretøy uavhengig av nasjonalitet, noe som betyr at også nordmenn må sørge for at dekkene tilfredsstiller de oppdaterte standardene.

Endringen innebærer at tidligere aksepterte merkninger ikke lenger er nok.

Det skriver Reidasofficial.

M+S-merking holder ikke lenger

Bakgrunnen for regelendringen er et økende antall ulykker og problemer med veigrep på vinterføre.

Dekk merket M+S (mud and snow) har aldri vært underlagt faste testkrav, og ytelsen har derfor variert betydelig mellom modeller.

Tyskland godkjenner nå kun vinterdekk som er sertifisert med 3PMSF-symbolet – illustrert som tre fjelltopper med et snøfnugg.

Sertifiseringen bekrefter at dekket har bestått internasjonalt anerkjente tester for bremseevne, grep og stabilitet på snø og is.

Gjelder alle kjøretøy på tyske veier

Fra 1. oktober 2024 må både vinterdekk og helårsdekk være merket med 3PMSF for å brukes lovlig under vinterforhold i Tyskland.

Utenlandske sjåfører omfattes av de samme kravene, og kjøretøy som ikke tilfredsstiller standarden kan stoppes både på veien og ved grensekontroller.

Mange helårsdekk som selges i Europa oppfyller ikke kravene, noe som gjør det nødvendig å kontrollere merkingen før avreise.

Gebyrer og forsikringsrisiko

Brudd på reglene kan få økonomiske konsekvenser. Tysk politi kan ilegge et gebyr på 60 euro (700 kroner) samt ett prikksystem-poeng for kjøring med uegnede dekk.

Dersom kjøretøyet forstyrrer trafikken, øker gebyret til 80 euro (950 kroner), og i situasjoner der det oppstår fare kan gebyret nå 100 euro (1185 kroner) pluss ett prikksystem-poeng.

Forsikringsselskaper kan også avvise erstatningskrav etter ulykker hvis bilen ikke var utstyrt med godkjente dekk.

Et tiltak for tryggere vintertrafikk

Formålet med de nye reglene er å skape mer forutsigbare kjøreforhold og redusere ulykker under plutselige værskifter.

Eksperter understreker at standardiserte testkrav gir jevnere og mer pålitelig dekkytelse på vinterveier.

Nordmenn som planlegger bilferie gjennom Europa bør derfor kontrollere dekkene i god tid.

Riktige vinterdekk er ikke bare et lovkrav i flere land, men også en viktig investering i egen sikkerhet – og i lommeboken.

Annonse