Følg oss her

Bil og motor

Samtlige bensin- og dieselbilister bør lese dette

En ny EU-beslutning kan få større konsekvenser for vanlige bilister enn de fleste tror, og flere endringer ligger allerede i horisonten.

Publisert

d.

Benzin, tank

EU er i ferd med å innføre nye regler som får betydning for bilister i hele Europa.

Den 10. desember legger Kommisjonen frem en ny lovpakke om CO₂-regulering av biler, og de foreløpige signalene tyder på at kursen endres betydelig.

Det planlagte forbudet mot salg av nye bensin- og dieselbiler fra 2035 ser ut til å bli justert.

Forbrenningsmotoren får trolig et lengre liv

Det tidligere forslaget om et totalt salgstopp for nye biler med forbrenningsmotor i 2035 blir etter alt å dømme utsatt.

Ifølge tyske medier som Handelsblatt og Bild vurderer EU å åpne for at både bensin-, diesel- og hybridbiler fortsatt kan selges etter 2035.

Endringen gir private bilkjøpere en langt større tidshorisont enn først antatt.

Muligheten gjelder derimot kun for privatpersoner. Regler og krav for selskaper blir langt strengere.

Det skriver mediet 24chasa.

Selskaper møter langt tøffere krav

EU vurderer å pålegge bedrifter en rask overgang til elektriske kjøretøy. Handelsblatt skriver at selskaper kan bli pålagt å elektrifisere halvparten av bilparken allerede i 2027.

Innen 2030 kan kravet stige til 90 prosent. Firmabiler står for rundt 60 prosent av bilsalget i Europa, noe som gjør effekten av slike endringer betydelig.

Plug-in-hybrider kan fortsatt bli tillatt i enkelte tilfeller, men kun under strenge forutsetninger.

Kravene for næringslivet vil derfor bli langt mer omfattende enn for privatmarkedet.

Et bilmarked som kan bli delt i to

Hvis endringene blir vedtatt, går Europa mot et delt bilmarked. Private bilkjøpere kan fortsatt kjøpe biler med forbrenningsmotor, mens selskaper må gjennomføre en rask elektrifisering av bilflåten.

Bilprodusentene må dermed forholde seg til to svært ulike kundesegmenter og tilpasse utvikling, produksjon og investeringer til en mer sammensatt etterspørsel.

Hva betyr dette for bilistene?

Private bilister kan få større fleksibilitet enn tidligere forespeilet, siden bensin- og dieselbiler fortsatt kan være et alternativ etter 2035.

Bedrifter må derimot forberede seg på omfattende endringer og en rask omstilling til elektriske kjøretøy.

EU presenterer de endelige reglene i nær fremtid. Bilmarkedet står derfor foran enda en betydelig omveltning, som både forbrukere, produsenter og leasingselskaper allerede nå bør ta høyde for.

Annonse