Nyheter
Amazon advarer kunder: Se opp før Black Friday og julehandelen
Økt netthandel gir økt risiko
Førjulstiden er høysesong for netthandel, men også for svindel. Amazon sender nå ut viktige e-poster til kundene sine med advarsel om at svindlere forsøker å utnytte shoppinguker som Black Friday og Cyber Week. Ifølge Amazon utgir mange svindlere seg for kjente selskaper for å få tilgang til personlig informasjon, ofte ved å skape falsk hastverk.
Amazon minner kunder om trygg bruk av tjenester
I sin advarsel anbefaler Amazon at brukere alltid gjennomfører viktige handlinger, som sporing av forsendelser og endring av kontoinformasjon, via den offisielle appen eller nettsiden. Selskapet understreker at de aldri vil be om betalingsinformasjon eller bankoverføringer over telefon.
Tofaktorautentisering er et viktig sikkerhetstiltak
Amazon oppfordrer sterkt til å aktivere tofaktorautentisering for å hindre uautorisert tilgang til kontoen. De minner også om at pålogging med ansikt, fingeravtrykk eller PIN gir langt bedre beskyttelse enn svake passord.
Falske meldinger og falske tilbud sprer seg i høytiden
Svindlere bruker ofte meldinger som hevder at det er problemer med leveranser, at kontoen krever oppdatering eller at det finnes eksklusive tilbud. På sosiale medier kan falske annonser lokke med rabatter som virker for gode til å være sanne. Amazon råder kunder til å verifisere alle tilbud gjennom den offisielle appen eller nettsiden.
Slik unngår du phishing og identitetstyveri
Meldinger som ber om passord, kortinformasjon eller andre sensitive opplysninger via uoffisielle kanaler bør alltid ignoreres. Ukjente lenker kan føre til falske nettsider som forsøker å stjele kontoinformasjon. Uoppfordrede telefonhenvendelser som påstår å være teknisk støtte bør også møtes med skepsis. Å være kritisk til avsender og dobbeltsjekke kilden er det viktigste for å unngå svindel i en travel netthandelsperiode.

