Følg oss her

TV

TV 2 og Viaplay mister millioner: Derfor kan streamingprisen din snart øke

Publisert

d.

Bettingforbud rammer streamingøkonomien hardt

shutterstock.com

TV 2 og Viaplay står overfor milliontap ifølge MereMobil.dk. Et nytt politisk inngrep mot bettingreklamer fjerner viktige annonseinntekter – og regningen kan ende hos forbrukerne.

Fløyte-til-fløyte-forbudet endrer spillereglene

Shutterstock.com

Den nye loven forbyr bettingreklamer fra 10 minutter før kampstart til 10 minutter etter slutt. Målet er å redusere spilleavhengighet, men tiltaket rammer bredt i TV- og streamingbransjen.

TV 2: Milliontap må dekkes inn

jd8/shutterstock.com

TV 2 mister et tosifret millionbeløp årlig, ifølge deres kommersielle direktør. Når inntektene faller så kraftig, må midlene hentes inn på andre måter – ofte gjennom prisøkninger.

Viaplay: Prisjusteringer kan bli nødvendig

T. Schneider/shutterstock.com

Også Viaplay Group Denmark melder om betydelige økonomiske utfordringer. De peker på at kompensasjon kan innebære høyere abonnementspriser, særlig på sportspakkene.

Tjenestene har allerede økt prisene flere ganger

Jeppe Gustafsson/shutterstock.com

Siden 2023 har internasjonale strømmetjenester hevet prisene flere ganger. Mange har også innført reklamebaserte abonnement for å holde kostnadene nede.

Strømmebransjen er presset fra flere kanter

Proxima Studio / Shutterstock

Internasjonale analyser viser at bransjen sliter med økte produksjonskostnader, fallende abonnenttall og sterk konkurranse. Det gir lite rom for nye økonomiske tap.

Forbrukerne reagerer med oppsigelser og bytte

rafapress / Shutterstock.com

Mange kunder sier opp dyre tjenester eller abonnerer kun ved store sportsbegivenheter. Bransjen frykter flere oppsigelser dersom prisene stiger igjen.

Forbudet kan bli starten på en større omstilling

Inside Creative House/shutterstock.com

Hvis inntektsmodellen endres permanent, kan strømmetjenestene tvinges til å tenke nytt om pris, innhold og reklame. Dette kan påvirke hele det norske markedet i årene som kommer.

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annonse