Følg oss her

Biler

Populært bilmerke sier farvel til el, bensin og diesel: Velger i stedet en overraskende ny vei

Mens resten av bilindustrien satser alt på elbiler, tar en asiatisk gigant et uventet veivalg som kan endre fremtidens transport.

Publisert

d.

toyota car

Mens bilindustrien over hele verden kappes om å elektrifisere fremtiden, velger et kjent asiatisk bilmerke å gå sin egen vei.

I stedet for å legge alt på elbiler, satser produsenten på en teknologi mange trodde hadde tapt kappløpet.

Prosjektet markerer et stort strategisk skifte og kan endre hvordan vi tenker om fremtidens transport.

For første gang på flere tiår bygger selskapet en fabrikk som ikke skal produsere verken forbrenningsmotorer eller batterier, men noe helt annet.

Det skriver mediet autobahn.

Hyundai går for hydrogen

Det er den sørkoreanske bilprodusenten Hyundai som nå satser tungt på hydrogen.

I industribyen Ulsan i Sør-Korea bygges en enorm fabrikk dedikert til produksjon av brenselceller drevet av hydrogen.

Investeringen er på rundt 700 millioner euro, og anlegget skal stå ferdig i 2027.

Når produksjonen er i gang, vil fabrikken kunne levere opptil 30.000 brenselceller årlig, ment for både biler, busser, lastebiler, skip og anleggsmaskiner.

Fabrikken bygges på tomten der Hyundai tidligere produserte forbrenningsmotorer. Det gir prosjektet en tydelig symbolsk betydning – fortidens teknologi viker plass for fremtidens.

Hydrogen som grønt drivstoff

Toppsjef Jaehoon Chang beskriver initiativet som et strategisk veivalg. Han understreker at hydrogen skal være en sentral del av selskapets bærekraftstrategi.

Brenselcellene skaper strøm ved å la hydrogen reagere med oksygen, og den eneste utslippsgassen er vanndamp.

Hyundai arbeider samtidig med å produsere egne elektrolysører for å utvinne hydrogen fra vann. Målet er å gjøre hele prosessen selvforsynt og basert på grønn energi.

En ny æra for bilindustrien

Fabrikken, som blir en del av Hyundais hydrogendivisjon HTWO, skal dekke over 43.000 kvadratmeter.

At den bygges på et tidligere motoranlegg, understreker overgangen fra fossile drivstoff til ren energi.

Hyundai følger i fotsporene til Toyota, som lenge har utviklet hydrogenbiler, men håper å overgå konkurrentene gjennom større produksjonsvolum og lavere kostnader.

Også kinesiske produsenter som BYD og Geely har kastet seg inn i hydrogenkappløpet, noe som tyder på at teknologien får ny aktualitet.

Den fjerde veien

Hyundai omtaler strategien som den fjerde veien – et alternativ til bensin, diesel og tradisjonell eldrift, der hydrogen og elektrisitet kombineres.

Målet er å skape en ny type mobilitet som er både utslippsfri og effektiv.

Innen 2030 håper Hyundai å være verdensledende innen hydrogenteknologi. Om dette blir begynnelsen på en ny æra i bilindustrien, vil de neste årene gi svaret.

Annonse