Følg oss her

Biler

De 8 minst økonomiske bilene noensinne: der drømmen kostet dyrt

Publisert

d.

1. Hummer H1 (1992)

PeteConrad/shutterstock.com

Symbolet på 90-tallets overforbruk. En sivil versjon av et militært kjøretøy som brukte over 2 liter diesel per mil. Et ikon for styrke – men også et mareritt for lommeboken.

2. Bugatti Veyron (2005)

Pruby/shutterstock.com

Teknisk perfeksjon møter total økonomisk galskap. Veyron hadde en 8-liters W16-motor og kunne tømme tanken på 12 minutter ved full fart. Hver kjøretur kostet som en helg i Paris.

3. Lamborghini LM002 (1986)

Just dance/shutterstock.com

Den første luksus-SUV-en, lenge før trenden startet. 12 sylindre, fire tonn og et forbruk på rundt 3 km per liter. Et mesterverk i ren ineffektivitet.

4. Rolls-Royce Phantom (2003)

mares90 / Shutterstock.com

Ingen bil kjører så elegant – eller så dyrt. Den 6,75-liters V12 gir stil og stillhet, men bensinregningen kunne finansiere en liten elbil hver måned.

5. Dodge Ram SRT-10 (2004)

Everyonephoto Studio /shutterstock.com

En pickup med motoren fra en Viper. 8,3 liter og 500 hestekrefter. Den var raskere enn mange sportsbiler – og brukte mer drivstoff enn alle sammen.

6. Bentley Mulsanne (2010)

BONDART PHOTOGRAPHY/shutterstock.com

Et rullende palass med over 500 hk og 2,7 tonn vekt. Mulsanne var luksus uten samvittighet – håndverk og kraft kombinert med et forbruk som fikk miljøvernere til å sukke.

7. Chevrolet Suburban (1990-tallet)

Gestalt Imagery/shutterstock.com

Et amerikansk ikon og familiebil – men også en gigantisk bensinsluker. I bykjøring var 4–5 km per liter vanlig. Komforten var stor, men tanken alltid tom.

8. Ferrari Enzo (2002)

John_Silver/shutterstock.com

Oppkalt etter mannen selv og bygget uten kompromiss. 6-liters V12, 660 hk og et forbruk på 3,4 km per liter. Den er vakker, brutal – og helt likegyldig til regningen.

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annonse