Biler
EUs nye krav får bilførere til å juble: Dette blir obligatorisk i biler
EU innfører nå nye regler som vil forandre hvordan vi bruker bilene våre, og mange sjåfører kommer til å like denne endringen.
EU har bestemt at bilprodusenter fra 2026 må utstyre nye biler med fysiske knapper til de viktigste funksjonene.
Bakgrunnen er økende bekymring for at berøringsskjermer distraherer sjåførene og øker risikoen for ulykker.
Horn, nødblink, blinklys, vindusviskere og nødanropet eCall skal ha egne knapper eller spaker.
Kravet blir en del av Euro NCAPs sikkerhetsvurdering, og biler som ikke oppfyller standarden, vil få lavere poengsum.
Det skriver mediet elektrickevozy.
Minimalismen møter virkeligheten
De siste årene har bilprodusentene kappes om å lage digitale førermiljøer der alt styres via skjerm.
Det har gitt stilrene interiører, men ofte på bekostning av brukervennlighet.
Flere modeller, som Tesla og Volvo EX30, har fått kritikk for å kreve for mange trykk for enkle oppgaver.
EUs nye regler tvinger produsentene til å tenke nytt. Nå skal funksjonalitet og trafikksikkerhet veie tyngre enn design.
Det betyr at enkelte modeller må bygges om slik at føreren kan betjene de viktigste funksjonene uten å ta øynene fra veien.
Skjermer kan være like farlige som promille
En svensk studie fra 2022 viser at berøringsskjermer i biler kan være like distraherende som å kjøre med alkohol i blodet.
Reaksjonstiden øker, og mange sjåfører klarer ikke engang å aktivere ønsket funksjon.
Også mobilbruk i bilen skaper problemer, selv med systemer som Android Auto og Apple CarPlay.
EUs beslutning handler derfor ikke om nostalgi, men om dokumenterte fakta som viser at fysiske knapper rett og slett er tryggere.
Asiatiske merker har vært i forkant
Flere asiatiske bilprodusenter har holdt fast ved de tradisjonelle knappene.
Toyota og Hyundai har lenge prioritert enkel og intuitiv betjening, der føreren kan finne de viktigste funksjonene uten å se bort fra trafikken.
De nye EU-kravene kan dermed gi en fordel til produsenter som aldri lot seg rive helt med av skjermtrenden.
For bilistene kan endringen bety tryggere og mer brukervennlige biler – og kanskje et lite gjensyn med den gode, gamle volumknappen.
De nye reglene vil være gjeldende for alle biler som selges i EU. Norge som EØS-medlem har ikke ennå tatt stilling til hvilke EU-regler som blir gjeldende i Norge.

