Elbiler
Nå er det slutt: Bilgigant trekker ut kontakten til en av Europas mest populære bilmodeller
Et kjent bilnavn forsvinner fra veiene, og årsaken får både eksperter og bilentusiaster til å sperre opp øynene.
Etter mer enn 1,5 millioner solgte biler setter den kinesiske bilprodusenten BYD punktum for en av sine største suksesser i Europa.
Produksjonen av modellen Seal U avsluttes, til tross for at bilen på kort tid har blitt et vanlig syn på europeiske veier.
En suksess som forsvinner
BYD Seal U ble lansert i Nederland i 2024 og fikk raskt fotfeste i det europeiske markedet.
Den romslige SUV-en, med en kombinasjon av elektrisk drift og plug-in-hybridteknologi, ble rost for sin lange rekkevidde, høye komfort og gunstige pris.
For mange familier ble Seal U et attraktivt valg for å kjøre grønt uten å være helt avhengig av ladestasjoner.
Avgjørelsen om å fase ut modellen kom uventet for både forhandlere og kunder.
Ifølge BYD er det snakk om en 'normal produktutskifting', men den korte levetiden har fått mange i bransjen til å løfte øyenbrynene.
Det skriver mediet Autobahn.
Fra salgssuksess til utfaset modell
I løpet av bare tre år ble det solgt over 1,57 millioner Seal U-biler på verdensbasis.
I Kina ble modellen markedsført under navnet Song Plus, og særlig hybridutgaven oppnådde stor popularitet.
Seal U ble raskt en nøkkelmodell for BYD i Europa, men rykter har lenge svirret om at reservedelslageret var i ferd med å tømmes.
Dette er nå bekreftet. BYD opplyser at Seal U fases ut så snart de siste bilene har rullet av samlebåndet.
En ny generasjon står klar
Arvtakeren er allerede på vei. BYD Sealion 06 skal ta over plassen i markedet for mellomstore SUV-er.
Modellen er bygget på selskapets nyeste e-Platform 3.0 Evo-teknologi og kommer både som helelektrisk og plug-in-hybrid.
I Kina oppgis en total rekkevidde på over 1.600 kilometer, takket være mer effektive batteripakker.
Sealion 06 er 4,81 meter lang og har et bagasjerom på 757 liter, i tillegg til et ekstra oppbevaringsrom foran på den elektriske varianten.
Alt tyder på at modellen er utviklet med den europeiske familien i tankene.
Et bilde på tempo og teknologi
BYDs beslutning viser tydelig hvor raskt utviklingen går i den kinesiske bilindustrien.
Der europeiske produsenter gjerne holder en modell i produksjon i seks til åtte år, satser BYD på kortere sykluser og hyppigere oppdateringer.
Strategien gjenspeiler et marked der innovasjon teller mer enn tradisjon.
For europeiske bilkjøpere betyr det et stadig større utvalg av elektriske SUV-er, men også et marked der modellene skiftes ut i høyt tempo.
Seal U fikk et kort, men bemerkelsesverdig liv – og etterfølgeren står allerede klar til å ta over.