Elbiler
Denne klimareformen kan forby bensinbiler før 2028
Denne klimareformen kan fremskynde forbudet mot bensinbiler – kanskje allerede før 2028. Se konsekvensene som kan endre alt for bilister.
En ny europeisk klimareform kan endre bilmarkedet raskere enn noen hadde trodd. Ifølge eksperter kan de nye CO2-kravene og miljøsonene i praksis føre til et forbud mot salg av nye bensin- og dieselbiler allerede før 2028. Reformen rammer ikke bare bilprodusenter, men også millioner av bileiere som risikerer å sitte igjen med en verdiløs bil.
Her er ti konsekvenser som kan endre alt for bilister.
EUs nye CO2-mål fremskynder utfasing

EU vurderer å øke klimamålene sine slik at bilindustrien må redusere CO2-utslippene med opptil 70 % allerede innen 2030. Det vil presse produsentene til å stoppe salget av bensinbiler tidligere enn planlagt.
Nasjonale forbud kan komme før EUs frist

Flere land, blant annet Nederland, Danmark og Sverige, har varslet egne tidsfrister for bensinbiler – mange tidligere enn EUs offisielle mål om 2035. Danmark har allerede diskutert et forbud så tidlig som i 2028.
Miljøsoner utvides til hele byområder

Store byer som Paris, Berlin og København planlegger å utvide miljøsonene der eldre bensin- og dieselbiler ikke får kjøre. Det betyr at bilister i fremtiden kan bli tvunget til å bytte til el – uavhengig av nasjonale lover.
Bilprodusentene legger om produksjonen

Store bilmerker som Volvo, Ford og Stellantis har allerede satt sluttdatoer for bensinmodeller. Klimareformen vil tvinge flere produsenter til å følge etter og satse fullt på elbiler.
Avgifter og skatter kan øke kraftig

Myndigheter kan velge å øke avgiftene på fossile biler for å nå klimamålene. Høyere registreringsavgifter og grønne skatter vil gjøre bensinbiler dyrere å eie etter 2026.
Bruktverdien faller raskt

Når etterspørselen synker, synker også bruktprisen. Eksperter mener verdien av bensinbiler kan falle med opptil 40 % på få år dersom reformen trer i kraft slik den foreslås.
Elbil-infrastruktur får massiv støtte

For å kompensere for utfasing av bensinbiler planlegges milliarder i investeringer til ladestasjoner og grønn energi. Reformen skal gjøre elbiler enklere og billigere å eie.
Forsikringsselskaper endrer vilkår

Flere forsikringsselskaper vurderer egne avtaler for elbiler, mens premiene for bensinbiler kan øke. Risikoen for høyere CO2-avgifter vil legge press på eiere av eldre biler.
Nye miljøstandarder rammer importbiler

Også brukte biler kan bli rammet. Import av bensinbiler som ikke oppfyller de nye miljøkravene kan bli forbudt – noe som kan gjøre populære modeller ulovlige på få år.
Elbiler blir normen raskere enn ventet

Reformen vil akselerere overgangen til elbiler, og 2028 kan bli året da bensinbiler forsvinner fra nybilmarkedet i store deler av Europa. De som venter med å bytte, risikerer å bli stående igjen.