Følg oss her

Nyheter

Gmail-brukere advares: Du har to dager på å reagere

Du har to dager på å reagere.

Publisert

d.

Google har kunngjort at en ny funksjon kalt AI Enhanced Classification and Review blir automatisk aktivert i Gmail fra fredag 10. oktober.

Funksjonen er drevet av selskapets kunstige intelligens, Gemini, og skal ifølge Google gjøre e-posthåndteringen mer effektiv og personlig.

Systemet analyserer automatisk innkommende e-poster – blant annet avsender, emnefelt, tekstinnhold og vedlegg.

Målet er å gi brukerne en bedre opplevelse og samtidig legge til rette for mer målrettet annonsering i Gmail og andre Google-tjenester.

Bekymring for personvernet

Funksjonen har allerede vakt reaksjoner, fordi den blir aktivert uten at brukerne gir eksplisitt samtykke.

Google understreker at e-postene ikke blir lest manuelt, men at innholdet behandles maskinelt ved hjelp av nøkkelord og tematiske analyser. Informasjonen brukes deretter til å tilpasse reklame og anbefalinger.

Flere eksperter på personvern og datasikkerhet uttrykker bekymring over at brukerne ikke får tydeligere informasjon på forhånd.

Ifølge dem kan funksjonen skape usikkerhet om hvor mye kontroll man faktisk har over egne data.

Det skriver mediet hdblog.

Slik deaktiverer du funksjonen

Brukere som ikke ønsker at e-postene deres skal analyseres for reklameformål, kan slå av funksjonen allerede nå.

Det gjøres ved å logge inn på Gmail, klikke på tannhjul-ikonet øverst til høyre og velge 'Se alle innstillinger'.

Under fanen 'Smarte funksjoner og tilpasning' bør man fjerne markeringen i de valgene som tillater dataanalyse, for eksempel Smart Reply, Smart Writing og sporingsfunksjoner for forsendelser.

Som et ekstra sikkerhetstiltak kan man også åpne 'Data og personvern' i Google-kontoen og deaktivere 'Nett- og appaktivitet'.

Kritikk av manglende åpenhet

Googles mål er å skape et mer intelligent og tilpasset e-postsystem, men beslutningen om å aktivere funksjonen automatisk har utløst kritikk.

Eksperter mener at brukerne bør gi et aktivt samtykke før data brukes til analyse og målrettet annonsering.

Situasjonen aktualiserer igjen debatten om hvor grensen går mellom brukervennlighet og personvern, og hvor langt teknologiselskaper bør gå i bruken av kunstig intelligens.

Annonse