Følg oss her

Elbiler

Tesla øker rekkevidden på Model 3 i Europa med nytt LG-batteri

Tesla har oppdatert Model 3 i Europa etter at den kinesiskproduserte utgaven nylig fikk nye battericeller fra LG Energy.

Publisert

d.

Foto: M. Knijnenburg / Shutterstock.com

Resultatet av det nye batteriet er en tydelig forbedring i rekkevidde: Long Range RWD-versjonen kan nå kjøre opptil 750 kilometer på én lading etter WLTP-standarden. Long Range AWD økes til 660 kilometer, mens Performance-modellen når 571 kilometer.

Nye battericeller med høyere energitetthet

Forbedringen skyldes LGs nye 5M-celler, som har høyere energitetthet uten at selve batteripakken må endres vesentlig. Ifølge Tesla er dette en av elbilens store fordeler, at nye batterigenerasjoner kan tas i bruk raskt når leverandørene utvikler bedre løsninger.

Les også: Mange bilister gjør en enkel feil hver dag: Alle som gjør den får en bot på 8.400 kroner

Mindre, men viktige oppdateringer

Samtidig med batteriforbedringen får Model 3 også noen fysiske oppgraderinger. Et frontkamera er lagt til i støtfangeren, og blinkstengene som ble fjernet i 2024-oppdateringen – er nå tilbake etter sterk kritikk fra brukerne. Det skriver input.

Bedre posisjon i det europeiske markedet

Med lengre rekkevidde styrker Tesla sin posisjon i Europa, der konkurransen fra kinesiske elbilprodusenter har økt kraftig. En oppgitt rekkevidde på 750 kilometer for Long Range-utgaven plasserer Model 3 blant de mest effektive elbilene på markedet. Det faktiske tallet vil naturligvis variere med kjørestil, vær og temperatur, men kombinasjonen av lang rekkevidde og en pris på 339 990 danske kroner gjør at Model 3 for tiden gir svært mye rekkevidde for pengene.

Med oppdateringen viser Tesla at de fortsatt har teknologisk forsprang og at små justeringer kan gi store utslag i konkurransen om Europas elbilkunder.

Les også: Myter om elbiler som fortsatt holder folk tilbake

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse