Følg oss her

Elbiler

Disse elbilene kan redusere strømregningen din

Nye elbiler har en teknologi som kan redusere strømregningen for nordmenn.

Publisert

d.

Foto: VW

De siste årene har høye strømpriser og økt energiforbruk satt strømnettet under press.

Nå kan en ny teknologi gjøre elbiler til en del av løsningen – ikke problemet.

Kan avlaste

I fremtidens strømnett kan elbilene komme til å spille en viktig rolle. Ikke kun fordi antallet av elbiler vokser markant, noe som krever enorme oppgraderinger av strømnettet, men også fordi elbilene samtidig kan være med på å avlaste strømnettet.

Vehicle to Grid (V2G) gjør det mulig å sende strøm fra elbilens batteri tilbake til nettet, noe som kan gi lavere strømregninger og redusere belastningen i perioder med høy etterspørsel.

Les også: Nytt ekstremt billig batteri til elbiler er laget av papir

Elbilen som powerbank for strømnettet

V2G-teknologien lar elbiler fungere som mobile batterier som kan avgi strøm når behovet er størst og lades opp igjen når strømmen er billig.

På den måten kan bilene bidra til å jevne ut svingninger i strømforbruket og potensielt gi lavere nettleie for forbrukerne.

Noen bilprodusenter, som Renault, har allerede klargjort sine nye modeller for denne teknologien. Det skriver TV 2.

Stor interesse blant elbileiere

En undersøkelse fra YouGov, utført på vegne av ladeboksprodusenten Zaptec, viser at 40 prosent av elbileierne er positive til V2G og ønsker å ta det i bruk når teknologien blir tilgjengelig.

Bare 6 prosent er skeptiske, hovedsakelig på grunn av frykt for redusert batterilevetid, mens resten føler de vet for lite om teknologien til å ta stilling.

Ifølge Zaptecs administrerende direktør, Kurt Østrem, står elbiler stille 90 prosent av tiden. Dette betyr at det finnes et stort potensial for å bruke bilene til mer enn bare transport.

Med riktig teknologi kan de bli en verdifull ressurs for strømnettet, og gi elbileiere mulighet til å redusere egne strømkostnader.

Teknologien er på vei – men utfordringer gjenstår

Foreløpig er det få elbiler og ladebokser som støtter V2G i Norge, men den norske produsenten Zaptec planlegger å lansere sin første V2G-kompatible ladeboks senere i år.

Likevel er det flere hindringer som må overvinnes før teknologien kan bli en del av hverdagen. Blant annet kreves et felles regelverk som sikrer samarbeid mellom bilprodusenter, strømselskaper og nettselskaper.

Mens V2G handler om å sende strøm tilbake til strømnettet, finnes det en lignende teknologi kalt Vehicle to Load (V2L), som allerede er utbredt.

V2L lar elbilens batteri brukes lokalt, for eksempel til å lade elektriske sykler, drive campingutstyr eller gi strøm til en hytte uten elektrisitet.

Dette er en praktisk funksjon, men bidrar ikke til å balansere strømnettet på samme måte som V2G.

Stort potensiale

Selv om teknologien fortsatt er i startfasen, ser mange eksperter et stort potensial i V2G.

Når flere biler og ladebokser blir kompatible, og regelverket er på plass, kan elbiler bli en viktig brikke i det norske strømnettet – og samtidig gi bilistene lavere strømregninger.

Les også: Populær elbil faller i pris

Annonse