Nyheter
Nye elbiler øker i popularitet: Danskene har fått øynene opp for dette merket
Danskene har fått øynene opp for dette merket.
Nybilsalget i august hadde god fart, og det ble registrert 13.915 nye personbiler. Det er hele 25,2 prosent flere enn i august 2024, og elbilandelen var på 97 prosent. Registreringstallene tyder også på at flere nå ønsker å eie bilen selv, fremfor å lease en ny bil.
Det viser nye tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Til sammenligning har tallene i Danmark holdt seg stabile i august.
I løpet av måneden ble det registrert 13.030 biler i Danmark, noe som tilsvarer en liten økning på 1,5 prosent sammenlignet med august 2024.
Hittil i år er det registrert 116.375 nye biler i Danmark, en vekst på 5,2 prosent mot samme periode i fjor.
Elbilene utgjør fortsatt den klart største andelen av nyregistreringene, og slik var det også i august. Forrige måned ble det registrert 8.990 helelektriske personbiler, som dermed sto for 69 prosent av det samlede antallet.
Blant privatkunder var elbilandelen enda høyere, hele 85,5 prosent, en markant økning fra samme måned året før. Det opplyser Mobility Denmark i en pressemelding.
Det er fortsatt en del lavere enn i Norge - hvor 97 prosent av alle nybilregistreringer i august var elbiler - men det viser at trenden også er i ferd med å vinne frem i vårt naboland.
Grønn omstilling
"Den grønne omstillingen av bilparken i Danmark går svært godt. Skal utviklingen fortsette, trengs det en tydelig politisk avklaring om hva som skjer med bilavgiftene etter nyttår", sier Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.
Skatteministeren har i lengre tid varslet forhandlinger om avgiftene, men uten å skape klarhet.
Rabatten på registreringsavgiften for elbiler fases ut ved nyttår. Selv om Rasmus Stoklund har lovet at elbiler ikke blir dyrere, er det fortsatt uklart hva som skjer fra 2026.
Usikkerheten gjør at ingen kan fastsette den reelle prisen på biler som skal leveres etter nyttår, og antallet slike biler vokser dag for dag.
"Den manglende avklaringen skaper uro både blant forbrukere og i bransjen. Det rammer et ellers velfungerende marked unødvendig hardt. Vi setter pris på at ministeren ønsker å støtte den grønne omstillingen, men nå trengs det handling. Bransjen og kundene fortjener bedre enn uvisshet", sier Rørvig.
Organisasjonen oppfordrer politikerne til å benytte anledningen til å innføre en mer langsiktig modell, der verdiberegningen i registreringsavgiften erstattes av en teknisk løsning.
Å fastsette bilers markedsverdi er både byråkratisk og utdatert.
Samtidig som inntektene fra registreringsavgiften er halvert de siste årene, har byråkratiet økt. En teknisk modell vil gjøre systemet enklere og mer oversiktlig.
"Vi har en unik mulighet til å skape et mer moderne skattesystem. Dersom elbiler skal bidra mer til statskassen, bør det skje gjennom årsavgiften, ikke gjennom høyere registreringsavgift. Det er kortsiktig og skadelig. Vi håper på en rask avklaring og en løsning som varer", sier Rørvig.
Her er topp 10-listen over de mest populære modellene i august. Cupra fortsetter fremgangen og har nå to modeller inne blant de fem mest solgte.
