Følg oss her

Elbiler

Ny Mercedes: Imponerende rekkevidde og ladehastighet på over 320 kW

Den nye elektriske Mercedes-Benz GLC er testet under ekstreme vinterforhold, og resultatet er imponerende.

Publisert

d.

Foto: Mercedes-Benz

Med avansert 800-volts arkitektur, imponerende rekkevidde og ladehastighet på over 320 kW, vil nye elektriske GLC by på en solid totalpakke.

Ekstreme vinter-tester

Den kommende elektriske versjonen av Mercedes-Benz GLC har gjennomgått omfattende vintertester i Arjeplog, Sverige, for å vurdere bilens ytelse under ekstreme forhold. Testene har blant annet sett på rekkevidde, ladehastighet og kjøreegenskaper i temperaturer ned mot minus 25 grader Celsius.

«Nye elektriske GLC blir en viktig modell for det norske markedet. Med avansert 4MATIC firehjulsdrift, imponerende rekkevidde og lynrask lading, er den som skreddersydd for norske kjøreforhold. Vi vet at våre kunder forventer en bil som kombinerer innovasjon, komfort og praktiske løsninger, og der vil nye GLC virkelig levere», sier Thorbjørn Myrhaug, direktør i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Les også: Mercedes med nytt hemmelig våpen: Forbedrer batteriene betydelig

Foto: Mercedes-Benz

Imponerende ladehastighet og lang rekkevidde

Den elektriske GLC er utstyrt med et 800-volts system som skal gi økt effektivitet og redusert ladetid.

Under testene har bilen vist seg å ha en stabil rekkevidde, selv i kaldt vær, noe som gjør den relevant for det norske markedet.

Optimaliserer batteriet

Ifølge Mercedes-Benz Norge har bilen avansert firehjulsdrift og en varmepumpe som standard, noe som bidrar til energieffektiv oppvarming og optimal batteriytelse ved lave temperaturer.

Flere varianter av høyvoltbatteriet vil være tilgjengelige, hvor toppversjonen støtter hurtiglading med en effekt på over 320 kW.

Dette skal bidra til raskere ladeøkter på lengre kjøreturer.

I tillegg benytter bilen spillvarme fra batteriet og den elektriske motoren for å optimalisere energibruken, samtidig som interiøret holdes på en komfortabel temperatur.

Strenge tester under ekstreme forhold

Mercedes-Benz tester alle nye modeller i krevende vinterforhold nær polarsirkelen.

I Arjeplog blir bilene utsatt for skiftende friksjonsforhold, bratte bakker og kaldstarter for å sikre stabil ytelse. For elektriske biler inkluderer testprogrammet ekstra utfordringer som batteriets kapasitet under kulde, effektiviteten til ladesystemet og kjøredynamikk på isete underlag.

I tillegg til vintertestene gjennomføres også omfattende sommertester med temperaturer opp til 50 grader Celsius, for å sikre at bilene fungerer optimalt i alle klimasoner. Dette skal garantere at den elektriske GLC møter både produsentens og kundenes krav til driftssikkerhet og komfort under ulike forhold, skriver Mercedes-Benz i en pressemelding.

De endelige tekniske spesifikasjonene for bilen er ennå ikke bekreftet, da offisielle WLTP-målinger fortsatt pågår.

Les også: Muligens villedende påstander om elbilers rekkevidde

Annonse