Følg oss her

Nyheter

Disse fire merkene rammes oftest av svindel

Svindlere utnytter kjente merkevarer for å lure intetanende brukere. En ny undersøkelse avslører at særlig fire selskaper er blant de mest misbrukte i phishing-angrep.

Publisert

d.

Foto: Shutterstock

Phishing, en utbredt form for nettsvindel, har de siste årene rammet mange internettbrukere.

Disse fire peker seg ut

Svindlere oppretter falske nettsteder som etterligner kjente merkevarer for å lure brukere til å oppgi sensitive opplysninger som passord og bankdetaljer.

En fersk undersøkelse fra nettsikkerhetsselskapet NordVPN avslører at fire store teknologiselskaper er spesielt utsatt for slik svindel: Google, Facebook, Microsoft og Netflix.

Les også: Elbiler sjanseløse ovenfor svindel

Ifølge NordVPNs rapport ble det i 2024 oppdaget omtrent 85.000 falske nettsteder som utga seg for å være tilknyttet Google.

Facebook fulgte med 6.000 falske sider, mens Microsoft og Netflix hadde henholdsvis nærmere 5.000 og 4.000 falske nettsteder rettet mot sine brukere.

Det skriver det svenske mediet Marcus Oscarsson.

Få, kjente merkevarer rammes

«Flertallet av alle phishing -angrep er basert på rundt 300 kjente merkevarer som er forfalsket. Selv om selskapene selv ikke gjør noe galt, skaper merkevaregjenkjenningen deres en falsk følelse av sikkerhet og får folk til å senke vaktholdet. Dette betyr at det ikke bare er individet selv som blir offer for et vellykket svindelforsøk, men også merkene hvis omdømme blir skadet», sier Adrianus Warmenhoven, cybersikkerhetsrådgiver i NordVPN i en uttalese.

I tillegg til å etterligne disse merkevarene, benytter svindlere ofte videonettsteder for å spre skadelig programvare.

Fanger opp milliarder av hackingangrep

I 2024 stoppet NordVPNs funksjon Threat Protection Pro 1,5 milliarder forsøk på å injisere skadevare fra slike sider.

Warmenhoven bemerker at falske nettsteder ikke bare inneholder skadevare, men også påtrengende annonser og sporingsverktøy.

I løpet av fjoråret blokkerte Threat Protection Pro omtrent 7 milliarder annonser og 119 milliarder trackere, hvorav en betydelig andel stammet fra videoopplastingssider.

Les også: Ny hackertrussel rammer iPhone-brukere: Omgår sikkerhetsfunksjonen

Annonse