Følg oss her

Biler

Volkswagen og Xpeng utvider samarbeidet i Kina

Volkswagen Group og den kinesiske elbilprodusenten Xpeng har kunngjort en utvidelse av sitt tekniske samarbeid.

Publisert

d.

Foto: Mark E A Andrews / Shutterstock.com

Den fellesutviklede E/E-arkitekturen (elektrisk/elektronisk arkitektur) skal fremover implementeres i Volkswagens hele modellutvalg på det kinesiske markedet – inkludert bensin-, hybrid- og elbiler.

En del av overgangen til softwaredefinerte biler

Ifølge partene markerer avtalen et viktig steg i overgangen til mer softwarebaserte kjøretøy. Arkitekturen gjør det mulig å gjennomføre raskere programvareoppdateringer og forkorte utviklingstiden for nye modeller. Dette skal styrke Volkswagens konkurranseevne i Kina, som er verdens største bilmarked og preget av både priskrig og teknologisk innovasjon.

Les også: Eksperter advarer mot 5 spesifikke modeller: Disse brukte bilene bør du aldri kjøpe

Ralf Brandstätter, CEO for Volkswagen Group China, uttaler:
"Vi begrenser ikke teknologisk innovasjon til én drivlinje. Ved å utvide den kinesiske E/E-arkitekturen til våre bensinbiler styrker vi vårt teknologiske lederskap og reduserer samtidig kostnader." Det skriver meremobil.

Strategisk samarbeid

Xpengs toppsjef Xiaopeng He beskriver avtalen som "et viktig skritt i det langsiktige partnerskapet" og fremhever den strategiske verdien i å ha en felles plattform for innovasjon.

Arkitekturen er utviklet med en plattformfilosofi som gjør den tilpasningsdyktig på tvers av biltyper og drivlinjer. Volkswagen håper at dette vil gi betydelige stordriftsfordeler. Begge selskapene understreker at utviklingen har skjedd med høy fart, noe de omtaler som "China Speed".

Kun for Kina

Ifølge Xpeng Danmark gjelder avtalen utelukkende biler på det kinesiske markedet. Den påvirker dermed ikke VW- eller Xpeng-modeller som selges i Danmark eller andre europeiske land.

Les også: Mercedes-sjef advarer mot kollaps om de fortsetter i samme retning

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse