Følg oss her

Elbiler

Brukte elbiler med skjulte problemer: disse modellene bør du styre unna

Disse brukte elbilene kan skjule dyre overraskelser – se hvilke ekspertene advarer mot.

Publisert

d.

Elbiler på bruktmarkedet kan virke som en god og miljøvennlig investering – men bak prislappen skjuler det seg ofte uventede kostnader. Batterisvekkelse, programvarefeil og kostbare reparasjoner rammer flere populære modeller.

Her er 10 brukte elbiler som eksperter advarer mot – fordi problemene ofte viser seg først etter at garantien har gått ut.

Nissan Leaf (1. generasjon)

Foto: Best Auto Photo / Shutterstock.com

Tidlige Leaf-modeller har kjent problem med rask batterinedbrytning. Mangelen på aktiv batterikjøling fører til tap av rekkevidde, særlig i varmt klima.

Renault Zoe (før 2020)

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Zoe kan være rimelig brukt, men eldre modeller har svak hurtiglading og hyppige programvareproblemer. Noen biler har batterileie, noe som gir ekstra kostnader.

BMW i3

Foto: The Global Guy / Shutterstock.com

i3 har unikt design og teknologi, men batterifeil og dyre reservedeler gjør den risikabel brukt. Eksotiske materialer gir høyere verkstedkostnader.

Tesla Model S (før 2017)

Foto: Veyron Photo / Shutterstock.com

Tidlige Model S er rammet av problemer med luftfjæring, skjermsvikt og batterikjølesystemer. Reparasjoner er dyre og ikke alltid dekket av garanti.

Volkswagen e-Golf (før 2018)

Foto: Volkswagen

Eldre e-Golf-modeller har kort rekkevidde og enkel batteriteknologi uten god styring. Det gir høyere slitasje og raskere kapasitetsfall.

Hyundai Ioniq Electric (før facelift)

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Ioniq Electric er effektiv, men tidlige modeller har svak lading og ustabil programvare. Oppdateringer er ofte kostbare og ikke inkludert.

Peugeot iOn / Citroën C-Zero

Foto: Peugeot

Små og urbane, men teknisk utdaterte. Rekkvidden er lav og deler vanskelig å skaffe. Mange eiere melder om hyppige verkstedbesøk.

Smart EQ ForTwo (før 2020)

Foto: Anzheni / Shutterstock.com

Kort rekkevidde og problemer med ladekontroll er vanlig. Disse bilene passer kun til svært begrenset bruk – og selv da kan vedlikeholdet bli dyrt.

Kia Soul EV (før 2019)

Foto: KIA

Tidlige Soul EV har små batterier og mister raskt kapasitet. Det er også rapportert om ladeproblemer og feil i batterielektronikken.

Chevrolet Bolt (importerte biler)

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Bolt ble aldri solgt i Norge, men noen er importert. Disse bilene har vært involvert i batteribranner og krever fabrikkinngrep – ikke alltid lett tilgjengelig.

Annonse