Bil og motor
Den glemte luksusbilen du i dag kan få til bare 52.000 kroner
Bilen ble skapt for å konkurrere med luksusmodellene fra Audi, Mercedes og BMW.

Alle bilmerker som satser på premiumsegmentet har sitt eget flaggskip.
Hos Mercedes er det S-klassen, hos Audi er det A8, og hos BMW er det 7-serien.
Disse tre er velkjente for de fleste, men det finnes også andre modeller i samme klasse som i dag er nærmest glemt – og som nå kan kjøpes for småpenger.
I flere tiår har franske bilprodusenter forsøkt å ta opp kampen mot de tyske gigantene i premiumklassen, men selv med sterke satsinger har det vært vanskelig å tiltrekke seg den kresne luksuskunden.
Et av disse forsøkene var Peugeot 607, som ble introdusert for 25 år siden som arvtageren etter 605.
Peugeot 607 kom på markedet i 1999 og var en imponerende stor sedan, nesten 4,9 meter lang.
Den tilbød rikelig med plass og høy komfort – akkurat slik man forventer av en stor fransk bil.
Allerede fra starten var den fullspekket med teknologi og luksusfunksjoner, som automatisk klimaanlegg, xenon-lys, skinninteriør og elektriske seter med mange innstillinger.
Alt dette gjorde 607 til et attraktivt valg for de som ønsket seg stil og komfort.
Likevel slo modellen aldri helt an i markedet.
Produksjonen pågikk i 11 år før den ble faset ut i 2010 – uten at noen direkte etterfølger tok over. De svake salgstallene hadde nok mye å si for den beslutningen.
Kan kjøpes for en slikk og ingenting
I dag ser man sjelden en Peugeot 607 på norske veier. Mange av de første modellene har for lengst blitt vraket, men bilen har potensial til å bli et samleobjekt for entusiaster med sans for fransk bilhistorie.
Akkurat nå ligger det seks Peugeot 607 til salgs på Finn.no, og prisene starter på bare 30.000 kroner.
Fem av bilene ligger mellom 30.000 og 52.000 kroner.
Men én skiller seg ut:
En lilla 2006-modell med kun 77.000 kilometer på telleren ligger ute for 179.000 kroner.
Bilen har kun hatt én eier og kommer med blant annet automatgir, skinnseter, 204 hestekrefter og elektriske seter med minnefunksjon.
Nypris? Over 1 million kroner.
Du kan se bilen her.
Ikke problemfri
Det er viktig å huske at dette er en rundt 20 år gammel bil.
Motorene og girkassene i 607 er stort sett pålitelige, men det finnes kjente problemer med oljelekkasjer, og enkelte bensinmotorer har registerreim med skifteintervall på bare 50.000 kilometer.
Elektriske feil er også ganske vanlige og bør undersøkes nøye. I tillegg kan rust være en utfordring – og i verste fall avgjøre om bilen består neste EU-kontroll.