Elbiler
Startproblemer frosne dører og strømsvikt: disse elbilene sliter mest i vinterkulda
Disse elbilene sliter i kulda – med startproblemer, frosne dører og el-svikt.

Kalde vintre avslører svakhetene i mange elbiler. Minusgrader kan føre til trøblete dører, redusert rekkevidde, svak varme og treg elektronikk. Flere modeller har fått kritikk for å underprestere når temperaturen faller.
Her er 10 elbiler som ifølge brukererfaringer og tester har store utfordringer i vintervær.
Tesla Model 3

Hyppige rapporter om frosne dørhåndtak og sidespeil. Varmepumpe har også sviktet i kulde for flere eiere.
Volkswagen ID.3

Dårlig varmeeffekt i kupeen og treg respons i minusgrader. Rekkevidden faller kraftig om vinteren.
Renault Zoe

Mangler ofte varmepumpe og har svak kupévarmer. Lading kan være ustabil i frost.
Hyundai Kona Electric (før 2021)

Rapporter om svak varme og tregt batteri i kulde. Kjøreegenskapene forverres ved lave temperaturer.
BMW i3

Tydelig rekkeviddefall i kulda. Dører og håndtak fryser lett fast, og kupévarme er svak.
Peugeot e-208

Vansker med å åpne dører i frost, og varmepumpen er lite effektiv i kuldegrader.
Fiat 500e

Dårlig isolasjon og svak varme gjør vinterkjøring ubehagelig. Tar lang tid å bli varm.
Nissan Leaf (før 2018)

Ingen aktiv batterivarme. Rekkevidden synker drastisk, og bilen reagerer tregt.
Kia Soul EV (før 2020)

Brukere melder om dugg, isete ruter og svak varmeeffekt.
Opel Corsa-e

Varmepumpen fungerer dårlig i kulda, og bilen bruker mye energi på å varme opp kupeen.