Biler
NAF: Økte bilavgifter vil ramme disse hardest

To av tre nordmenn mener økte bilavgifter vil slå negativt ut for deres privatøkonomi, ifølge NAFs ferske Trafikantbarometer. Verst blir det for folk utenfor byene – og barnefamilier.
"Jo flere barn, og jo mer usentralt man bor, desto større er andelen som sier de vil bli rammet", sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF.
Les mer: Har du spilt Fortnite før? Nå kan det hende du har penger til gode
Distriktene og store husholdninger merker det mest
Blant husholdninger med fire personer eller flere, er det over 70 prosent som mener avgiftsøkningene vil ramme dem økonomisk. Tilsvarende tall gjelder for folk som bor i distriktene.
De som merker minst til det, er ifølge NAF folk med høy inntekt og bosatte i Oslo og omegn.
"Det å sette opp bilavgiftene, spesielt på bensin- og dieselbiler, vil slå hardt ut for de som er mest avhengige av bilen", sier Handagard.
Advarer mot dobbel beskattning
I 2027 skal bensin og diesel omfattes av EUs kvotehandelssystem. Drivstoffleverandørene må da enten kutte utslipp eller kjøpe klimakvoter. I dag betaler bilister allerede CO₂-avgift – 3,25 kroner for bensin og 4,16 for diesel.
NAF frykter at kvotesystemet kan komme i tillegg til dagens avgifter.
– Vi trenger en forsikring fra regjeringen om at kvoteprisen ikke kommer oppå CO₂-avgiften. Bilistene betaler allerede ved kjøp av ny bil og for hver liter på tanken. En tredje avgift blir for mye, sier Handagard.
Ikke alle har byttet bil
NAF peker på at de fleste som kjøper ny bil, går for elbil – men mange kjører fortsatt bensin- og dieselbiler.
"Å sende en ekstraregning til de som ikke har hatt råd til å bytte bil, er dypt problematisk. Vi ser tydelig at barnefamiliene og folk i distriktene blir hardest rammet", sier Handagard.