Følg oss her

Biler

Nye regler for førerkort: Dette må du få med deg

Nye førerkortregler i EU kan gi norske sjåfører større frihet.

Publisert

d.

Foto: Terje Pedersen, ANB

EU har vedtatt nye regler som hever vektgrensen for klasse B-førerkort fra 3 500 til 4 250 kilo. Endringen gjelder først og fremst bobiler og andre fritidskjøretøy, men norske bilførere må trolig vente før de kan dra nytte av de nye reglene.

Klasse B kan få høyere vektgrense

• Dagens grense på 3 500 kilo har gjort mange moderne bobiler for tunge for vanlige sjåfører
• Med de nye EU-reglene kan kjøretøy inntil 4 250 kilo kjøres på klasse B, forutsatt at det er en bobil
• Sjåføren må gjennom et kort kurs eller test og får deretter kode 99 i førerkortet som bevis på opplæringen

Les også: Bilforsikringen dekker ikke disse dyre skadene: men mange tror den gjør

Ikke gyldig i Norge foreløpig

Selv om Norge som EØS-land vanligvis følger EU-regler, må Samferdselsdepartementet først endre forskriftene. Når regelverket blir tatt inn i norsk rett, er fortsatt uklart. Norske myndigheter har bekreftet at de jobber med saken, men det kan gå flere år før endringen er på plass. Det skriver Dagens.no

Hva betyr dette for norske bobilentusiaster

• Tyngre bobiler som hittil har krevd førerkort klasse C1 kan bli lovlige å kjøre på klasse B i andre EU-land så snart disse landene har implementert reglene
• I Norge gjelder fortsatt 3 500 kilo-grensen, derfor må nordmenn forholde seg til dagens krav inntil regelendringen er vedtatt her
• EU ønsker at alle medlemsland skal ha innført de nye reglene innen 2030

Elbilene kommer etter

Planen er også å inkludere elektriske kjøretøy og biler på alternative drivstoff i den nye ordningen. For å kjøre slike kjøretøy over 3 500 kilo må sjåføren ha hatt førerkort i minst to år. Foreløpig kreves ikke ekstra prøve for el- og hydrogendrevne biler, men EU har åpnet for at det kan komme strengere krav senere.

Råd til deg som vurderer tyngre bobil

  1. Følg med på informasjon fra Statens vegvesen om når reglene trer i kraft i Norge
  2. Kontroller egenvekt og totalvekt på kjøretøyet før du kjøper eller leier bobil i utlandet
  3. Vent med å oppgradere førerkortet til ordningen er innført nasjonalt
  4. Husk at andre EU-land kan innføre reglene tidligere, så sjekk lokale krav før du drar på ferie

EU har åpnet for større bobiler på klasse B, men norske sjåfører må foreløpig vente. Det er likevel gode nyheter for alle som drømmer om en stor bobilferie i fremtiden. Hold øye med norske myndigheters oppdateringer og planlegg videre med god margin.

Les også: Derfor er den billige elbilen ikke billig i det lange løp

Annonse