Følg oss her

Nyheter

Studie: De færreste nettbutikker oppfyller dette

En ny undersøkelse fra EHI Retail Institute har sett nærmere på hvor åpne og kundevennlige store nettbutikker er når det gjelder leveringsinformasjon.

Publisert

d.

Foto: Yavdat / Shutterstock.com

Studien omfatter rundt 500 av de mest omsetningssterke nettbutikkene i forbrukermarkedet – og resultatet viser at mange fortsatt ikke gir kundene de detaljene de ønsker mest.

Leveringstid: Lite rom for tilpasning

De fleste nettbutikker har en oversiktsside med fraktinformasjon, men bare rundt 60 prosent oppgir gjennomsnittlig leveringstid på denne siden. På produktsidene er andelen høyere, med nesten 80 prosent som oppgir leveringstid. Det skriver chip.

Muligheten til å velge et personlig leveringstidspunkt er derimot sjelden – bare 6,2 prosent av butikkene tilbyr dette. Like sjelden (6,8 prosent) finner man informasjon om samlet levering av flere bestilte varer.

Les også: Har du lurt på dette? Dette betyr tallene på radiatoren din

Hvis en vare er utsolgt på nett, gir bare 22,2 prosent av butikkene beskjed om produktet er tilgjengelig i fysisk butikk.

Fraktkostnader og returvilkår

Bare 8,8 prosent av nettbutikkene tilbyr alltid gratis frakt. Over halvparten (52,4 prosent) fjerner fraktkostnaden dersom bestillingen overstiger et visst beløp. For de øvrige ligger fraktprisen for pakkeforsendelser ofte mellom fire og fem euro.

Et minimumsbeløp for å kunne bestille gjelder i bare 9,2 prosent av butikkene, og beløpsgrensen varierer fra 1 til 50 euro.

Når det gjelder retur, dekker to tredeler av nettbutikkene returfrakten i sin helhet. 2,4 prosent gjør dette kun hvis vareverdien er over et visst nivå, mens 29,6 prosent lar kunden betale for retur. Likevel oppgir bare 22,5 prosent hva en retur faktisk koster. Omtrent 16,2 prosent lar kunder levere returen direkte i en fysisk butikk.

Les også: Bilister forbløffes over funksjon som finnes i alle biler – slik sparer du penger på bensin

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse