Følg oss her

Nyheter

Meta vurderer betalt løsning for annonsefrie sosiale medier

En juridisk kamp har fått morselskapet bak Facebook og Instagram til å vurdere en ny funksjon uten annonser.

Publisert

d.

Foto: miss.cabul / Shutterstock

Meta har inngått forlik med en britisk kvinne som hadde tatt selskapet til retten for å ha brukt hennes personlige data til målrettet annonsering.

En full seier

Tanya O’Carroll, en britisk menneskerettighetsforkjemper, gikk i 2022 til sak mot Meta, og anklaget selskapet for å ha brutt britiske personvernlovgivning. Årsaken var at Facebook nektet å etterkomme hennes krav om å stanse innsamling og behandling av hennes personopplysninger med formål om å vise målrettet reklame.

Fredag ble partene enige om å avslutte saken. O’Carroll omtaler det som en «seier», etter at Meta har forpliktet seg til å slutte å bruke hennes personlige data til å vise henne skreddersydd reklame.

Hennes standpunkt fikk støtte fra det britiske datatilsynet, Information Commissioner’s Office (ICO), som uttalte at:

«Folk har rett til å motsette seg at deres personopplysninger brukes til direkte markedsføring».

Meta har med forliket erkjent at folk har rett til å protestere mot forretningsmodellen, skriver The Guardian.

Les også: Facebook Messenger endret

Vurderer reklamefri funksjon

Den juridiske kampen har fått morselskapet bak Facebook og Instagram til å vurdere en ny funksjon i Storbritannia.

Meta planlegger angivelig å lansere en versjon av sosiale medier der folk kan betale et abonnement for å bruke plattformene uten annonser.

«Vi undersøker muligheten for å tilby folk i Storbritannia et abonnement og vil dele mer informasjon senere,» sa Meta.

Finnes allerede i EU

En lignende funksjon finnes allerede i EU hvor man for 10 euro (114 norske kroner med dagens kurs) i måneden kan kvitte seg med annonser for en Facebook- eller Instagram-profil på desktop. På mobilen koster det 13 euro – altså 145 norske kroner –  fordi andelen som Apple og Google tar for kjøp gjennom appbutikkene deres er tatt i betraktning.

Så lenge abonnementet kjører, vil ikke brukernes data bli brukt til annonsering.

Abonnementet gjelder alle Facebook- og Instagram-profiler som er tilkoblet.

Les også: Nå legger Meta seg flate: Beklager feil

Annonse