Nyheter
Meta vurderer betalt løsning for annonsefrie sosiale medier
En juridisk kamp har fått morselskapet bak Facebook og Instagram til å vurdere en ny funksjon uten annonser.

Meta har inngått forlik med en britisk kvinne som hadde tatt selskapet til retten for å ha brukt hennes personlige data til målrettet annonsering.
En full seier
Tanya O’Carroll, en britisk menneskerettighetsforkjemper, gikk i 2022 til sak mot Meta, og anklaget selskapet for å ha brutt britiske personvernlovgivning. Årsaken var at Facebook nektet å etterkomme hennes krav om å stanse innsamling og behandling av hennes personopplysninger med formål om å vise målrettet reklame.
Fredag ble partene enige om å avslutte saken. O’Carroll omtaler det som en «seier», etter at Meta har forpliktet seg til å slutte å bruke hennes personlige data til å vise henne skreddersydd reklame.
Hennes standpunkt fikk støtte fra det britiske datatilsynet, Information Commissioner’s Office (ICO), som uttalte at:
«Folk har rett til å motsette seg at deres personopplysninger brukes til direkte markedsføring».
Meta har med forliket erkjent at folk har rett til å protestere mot forretningsmodellen, skriver The Guardian.
Les også: Facebook Messenger endret
Vurderer reklamefri funksjon
Den juridiske kampen har fått morselskapet bak Facebook og Instagram til å vurdere en ny funksjon i Storbritannia.
Meta planlegger angivelig å lansere en versjon av sosiale medier der folk kan betale et abonnement for å bruke plattformene uten annonser.
«Vi undersøker muligheten for å tilby folk i Storbritannia et abonnement og vil dele mer informasjon senere,» sa Meta.
Finnes allerede i EU
En lignende funksjon finnes allerede i EU hvor man for 10 euro (114 norske kroner med dagens kurs) i måneden kan kvitte seg med annonser for en Facebook- eller Instagram-profil på desktop. På mobilen koster det 13 euro – altså 145 norske kroner – fordi andelen som Apple og Google tar for kjøp gjennom appbutikkene deres er tatt i betraktning.
Så lenge abonnementet kjører, vil ikke brukernes data bli brukt til annonsering.
Abonnementet gjelder alle Facebook- og Instagram-profiler som er tilkoblet.
Les også: Nå legger Meta seg flate: Beklager feil