Følg oss her

Nyheter

Bolt og Stellantis går sammen om biler som kan kjøre selv uten fører

Snart kan du sitte i en taxi helt alene.

Publisert

d.

Longfin Media / Shutterstock.com

Rett etter at Tesla har fått oppmerksomhet rundt Full Self-Driving, kommer en ny nyhet om autonome kjøretøy. Bolt, som er en av Europas største mobilitetsplattformer, inngår nå et strategisk samarbeid med kjøretøykonsernet Stellantis. Målet er å utvikle og rulle ut kjøretøy på nivå 4, altså biler som kan kjøre helt uten menneskelig styring, selv i krevende bymiljøer.

Testkjøretøy på europeiske veier fra 2026

Planen er at de første autonome kjøretøyene skal testes i flere europeiske land fra 2026. Deretter skal pilotflåter settes i drift, før full produksjon etter planen starter i 2029. Ambisjonen er å oppskalere teknologien gradvis og skape et nettverk av sjåførløse kjøretøy som fungerer i tett trafikk og under ulike forhold.

Kan bli aktuelt i Norge tidlig i utrullingen

Bolt er allerede etablert i Norge. Dette gjør Norge til en mulig kandidat i den tidlige fasen, særlig i byområder der mobilitetstjenester er i rask utvikling. Likevel vil de første testene trolig bli gjennomført i større europeiske markeder før systemene tas i bruk her.

Les også: Fra 1. januar 2026 innføres nye regler: Her er bilene som ikke lenger får kjøre i det norske ferieparadiset

Når kostnadene knyttet til sjåfør forsvinner, blir transport billigere. Bolt ser for seg at prisene på sikt kan bli lavere enn både dagens app-baserte turer og tradisjonelle taxier. Det kan endre hverdagsreisen for mange.

Stellantis’ toppleder Antonio Filosa mener autonome flåter kan redusere kø, utslipp og kostnader for europeiske byer.

Fokus på sikkerhet og teknologi utviklet etter europeiske standarder

Stellantis bygger sine nye plattformer for autonome kjøretøy med omfattende sensorsystemer, flere sikkerhetslag og databeskyttelse i tråd med europeiske krav. Dette skal gjøre tjenesten til en av de mest regulerte og sikre autonome løsningene på markedet.

Det første som rulles ut, blir trolig varekjøretøy som kan brukes til logistikk og kjøring på tider av døgnet med lite trafikk. Deretter planlegger Bolt å innføre førerløs passasjertransport.

Ambisiøst mål: 100 000 autonome Bolt-kjøretøy innen 2035

Bolt ser store muligheter i teknologien og sikter mot å ha rundt 100 000 førerløse kjøretøy på plattformen innen 2035. Dersom tidsplanen holder, kan de første sjåførløse Bolt-turene i Norge komme en gang mellom 2030 og 2032.

Autonome kjøretøy er i ferd med å bli et konkurranseområde for flere store aktører. Samarbeidet mellom Bolt og Stellantis er et tydelig signal om at utviklingen av selvkjørende transport nå går inn i en ny og mer konkret fase.

Les også: Bilister er rasende: Denne feilen i trafikken får halvparten av sjåførene til å se rødt

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse