Elbiler
Så langt må du kjøre elbilen før den er mer klimavennlig enn en bensinbil
Produksjonen av elbiler gir større CO₂-avtrykk enn fossilbiler – men det hentes raskt inn, ifølge nye beregninger.
Elbiler blir stadig mer vanlige
Flere og flere velger elbil, enten for å spare drivstoffkostnader, følge trendene eller redusere miljøbelastningen. Men en elbil er ikke automatisk et klimavennlig valg fra første kilometer. Det skyldes først og fremst at produksjonen, spesielt av batteriene, medfører høyere utslipp enn ved produksjon av bensin- og dieselbiler.
Les også: Hvor mye strøm kreves hvis alle biler skal være el-biler?
Til gjengjeld slipper elbilen ikke ut CO₂ under bruk med mindre strømmen den lades med kommer fra fossile kilder.
Så mange kilometer må du kjøre
Den tyske ingeniørorganisasjonen VDI har regnet på hvor langt en elbil må kjøres før den blir mer klimavennlig enn en tilsvarende bensinbil. De har sammenlignet biler i kompaktklassen, som for eksempel Volkswagen ID.3, Golf og Ford Focus. Det skriver mediet pensionist.
Resultatene varierer etter hvilken type strøm som brukes til lading:
- Med grønn strøm: ca. 65 000 km
- Med gjennomsnittlig tysk strøm: ca. 90 000 km
- Med kull- og fossilbasert strøm: ca. 160 000 km
Produksjon og levetid viktigere enn man tror
Selv om kjøreforbruket spiller en viktig rolle i klimaregnskapet, advarer ekspertene mot å se for snevert på utslipp per kilometer. Hele livssyklusen, fra produksjon og bruk til gjenvinning må tas med når man vurderer bilens totale miljøpåvirkning.
Konklusjonen er klar: Elbiler gir gevinst for klimaet over tid, men hvor raskt det skjer, avhenger sterkt av strømkilden og hvor lenge bilen er i drift.
Les også: Bilforsikringen dekker ikke disse dyre skadene: men mange tror den gjør