Følg oss her

Elbiler

Ny lovgivning gjør det dyrere å eie bil i Norge: her er endringer du bør vite om

Fra 2026 blir det dyrere å eie bil – her er lovendringene som gjør utslaget.

Publisert

d.

Fra og med 2026 vil det bli merkbart dyrere å eie bil i Norge – og det skyldes ikke bare inflasjon. En rekke nye lover og forskrifter trer i kraft og påvirker alt fra avgifter og forsikring til miljøsoner og støtteordninger for elbiler.

Her er de viktigste endringene du må være forberedt på.

Økt årsavgift for elbiler

ChameleonsEye / Shutterstock.com

Fritak og rabatter for elbiler fases ut. Allerede i 2026 vil mange elbileiere merke en økning i årsavgiften, noe som påvirker den totale økonomien negativt.

Strengere krav for ladbare hybrider

Supamotionstock.com / Shutterstock.com

For at plugin-hybrider skal få lavere avgift, må de kunne kjøre lengre på strøm. Biler med kort elektrisk rekkevidde får høyere avgift og kan klassifiseres som fossilbiler.

Endringer i firmabilbeskatning

Successful,Payment,Confirmation,In,Online,Digital,Banking.,Businessman,Holds,Smartphone
SuPatMaN / Shutterstock.com

Reglene for firmabiler strammes inn, og beskatning av fri bil øker – særlig for større SUV-er og elbiler med høy verdi.

Miljøsoner blir flere og strengere

Shutterstock.com

Flere byer innfører eller utvider miljøsoner. Eldre bensin- og dieselbiler vil få begrenset tilgang til sentrale områder, med mindre de oppgraderes.

Avgift på hjemmelading

husjur02 / Shutterstock.com

Om du har fått støtte til hjemmelader, kan det fra 2026 pålegges avgift på strømmen brukt til lading hjemme – noe som gjør hverdagskjøringen dyrere.

Forsikring blir dyrere for visse biltyper

Lee Charlie / Shutterstock.com

Nye risikovurderinger hos forsikringsselskapene gjør at elbiler og tunge SUV-er havner i høyere premieklasser, på grunn av dyre skader og komplisert reparasjon.

Periodisk kjøretøykontroll utvides

Pormezz / Shutterstock.com

Kravene ved EU-kontroll skjerpes. Elbiler og hybrider må nå kontrolleres for batteritilstand og flere tekniske komponenter, noe som gjør kontrollen dyrere.

Vektavgiften justeres

Artistic Operations / Shutterstock.com

Tunge biler – også elbiler – skal betale mer i vektavgift. Dette rammer spesielt store SUV-er og nyttekjøretøy.

Omlegging av engangsavgiften

Fabio Principe / Shutterstock.com

Engangsavgiften justeres slik at flere nye biler – selv i lavere prisklasser – får høyere inngangspris. Dette påvirker nybilsalget betydelig.

Leasing mister fordeler

Pormezz / Shutterstock.com

Flere skattemessige og avgiftsrelaterte fordeler ved leasing kan fjernes, noe som gjør privat og næringsleasing mindre gunstig enn tidligere.

Annonse