Følg oss her

Elbiler

Musks nye uttalelse: derfor mener han at Waymo aldri hadde en sjanse mot Tesla

Publisert

d.

Musk hevder at Teslas strategi gjorde forskjellen uunngåelig

shutterstock.com

Ifølge Electrek sier Elon Musk at Waymo aldri realistisk kunne slå Tesla på selvkjørende teknologi. Han peker på Teslas datamengder og flådestrategi som et massivt forsprang.

Waymo satser på geofencing – Tesla satser globalt

Michael Vi / Shutterstock.com

Electrek beskriver at Waymo lenge har operert innenfor avgrensede testsoner, mens Tesla samler inn data fra millioner av biler. Musk mener dette gjør Waymos systemer vanskelig å skalere.

Data i gigantisk skala blir Teslas sterkeste kort

Grzegorz Czapski / Shutterstock.com

Ifølge Electrek mener Musk at enorme mengder kjøredata er avgjørende for å trene nevrale nettverk. Tesla høster milliarder av kilometer – langt mer enn Waymo.

Musk hevder at Waymo undervurderte tempoet i AI-utviklingen

shutterstock.com

Electrek skriver at Musk mener Waymo satset for tungt på LIDAR og tradisjonelle sensorer. Ifølge ham utviklet AI-sektoren seg raskere enn Waymo klarte å henge med på.

Tesla hevder store gjennombrudd i FSD etter nye oppdateringer

Foto: kovop / Shutterstock.com

Ifølge Electrek fremhever Musk at den nyeste FSD-versjonen representerer et stort teknologisk sprang. Han beskriver softwaren som «nærmere full autonomi enn noen gang».

Waymo får ros – men ikke nok, ifølge Musk

bluestork / Shutterstock.com

Electrek forklarer at Musk anerkjenner Waymos stabile og sikre teknologi, men mener systemet mangler fleksibilitet for global skalering.

Markedet reagerer på Musks uttalelser

Shutterstock.com

Ifølge Electrek utløste kommentaren bred debatt på sosiale medier. Kritikere hevder at Musk undervurderer Waymos sikkerhetsresultater, mens tilhengere støtter Teslas datadrevne tilnærming.

Uttalelsen setter søkelys på hvem som leder kappløpet i 2026

Shutterstock.com

Electrek konkluderer med at konkurransen intensiveres. Spørsmålet er nå om datadrevne modeller eller spesialiserte sensorer vil dominere fremtidens selvkjøringsteknologi.

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annonse