Følg oss her

Elbiler

EU hever vektgrensen

Nå kan du snart kjøre tyngre biler med vanlig førerkort

Publisert

d.

Foto: Terje Pedersen, ANB

EU har vedtatt et nytt førerkortdirektiv som blant annet gjør det mulig å kjøre tyngre elbiler og bobiler med vanlig klasse B-førerkort. Endringen kommer som del av et større regelverk som skal gjøre veiene tryggere og føreropplæringen mer moderne.

Nye krav i opplæringen

Direktivet, som ble vedtatt denne uken i EU-parlamentet, inneholder flere tiltak for bedre trafikksikkerhet. Opplæringen skal i fremtiden dekke blant annet blindsone, bruk av førerassistentsystemer, trygg åpning av dører og farene ved mobilbruk bak rattet.

Les også: Disse bilmodellene trenger minst reparasjon over tid

Det åpnes også for at ungdom kan ta førerkort allerede som 17-åringer, men de må kjøre med en erfaren sjåfør frem til fylte 18. I tillegg kan medlemsland velge å la 18-åringer ta lastebilsertifikat (klasse C) og 21-åringer busssertifikat (klasse D). Norske myndigheter har foreløpig ikke bestemt om disse reglene skal innføres her i landet.

Vanlig førerkort for tyngre elbiler

Den mest konkrete endringen for mange bilførere handler om vektgrensen. Elbiler og hydrogenbiler er ofte tyngre enn fossilbiler, hovedsakelig på grunn av batteripakken. EU hever derfor grensen for hva man kan kjøre med vanlig førerkort, fra 3.500 til 4.250 kilo – men kun for kjøretøy som bruker alternativt drivstoff.

Haakon Rongsaa, juridisk seniorrådgiver i Statens vegvesen, bekrefter at dette vil gjelde også i Norge når direktivet er innlemmet i EØS-avtalen:
"Etter to år med førerkort klasse B skal man kunne kjøre biler som helt eller delvis drives av alternativt drivstoff med tillatt totalvekt inntil 4.250 kilo", sier han til Elbil24.

Ordningen vil også omfatte utrykningskjøretøy og andre biler i offentlig tjeneste.

Bobiler får samme løft

Også bobileiere får nytte av regelendringen. Grensen heves til 4.250 kilo for bobiler, og man kan i tillegg trekke tilhenger så lenge totalvekten for bil og henger ikke overstiger 5.000 kilo.

Landene kan selv bestemme om førere må ta en egen prøve eller gjennomføre obligatorisk opplæring for å få denne retten. Norge har foreløpig ikke bestemt seg for hvilken løsning som skal brukes.

Digitalt førerkort og felles sanksjoner

Direktivet legger også opp til at alle medlemsland skal ha digitale førerkort, noe Norge allerede har. Mister du førerretten i ett EU-land, skal det automatisk gjelde i alle de andre.

Yngre sjåfører – de som har hatt førerkort i under to år – skal dessuten få strengere reaksjoner ved alvorlige regelbrudd som promillekjøring, slik som i Norge i dag.

Innføring kan ta tid

Selv om regelverket trer i kraft i EU i november, må det først innlemmes i EØS-avtalen før det får virkning i Norge. Medlemslandene har fire år på seg til å tilpasse nasjonale lover, så endringen blir neppe innført over natten.

Når den nye vektgrensen til slutt blir en del av norsk lov, betyr det at vanlige bilførere kan kjøre tyngre elbiler og bobiler uten å ta lastebilsertifikat – et tydelig signal fra EU om at bilpolitikken skal tilpasses den elektriske fremtiden.

Les også: Brukte elbiler du bør unngå

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse