Elbiler
Etter 160 000 kilometer – slik klarte elbilbatteriet seg
Test over fire år
Den tyske bilorganisasjonen ADAC har gjennomført en langtidstest av en Volkswagen ID.3 med 77 kWh batteri. Bilen har vært i daglig bruk i fire år og har nå passert 160 000 kilometer, som også markerer slutten på fabrikkgarantien for batteriet.
Bevisst lite skånsom bruk
Under testen har ADAC ikke fulgt rådene om batterivedlikehold. Bilen ble ofte fulladet til 100 prosent for at neste fører skulle få fullt batteri, og den ble ofte stående slik over lengre tid. Det er velkjent at dette ikke er gunstig for batteriets levetid, ettersom høy ladetilstand over tid kan bidra til slitasje på cellene.
Les også: Populært bilmerke deler trist beskjed: Nå er det slutt på elbiler
Ti målinger av batterihelsen
Gjennom testperioden har ADAC målt batteriets tilstand ti ganger. Resultatene viser en gradvis reduksjon, men fortsatt imponerende kapasitet etter mange mil. Ved 170 000 kilometer hadde batteriet beholdt 91 prosent av sin opprinnelige kapasitet. Dette er langt over garantikravet på 70 prosent som bilprodusentene vanligvis lover. Det skriver elbil24.
Oppdatert programvare ga bedre rekkevidde
Til tross for høy kjørelengde rapporterer ADAC at bilen har omtrent samme rekkevidde som da den var ny. Programvareoppdateringer har gjort at systemet nå regulerer batteritemperaturen bedre, noe som gir lavere forbruk. I tillegg har maksimal ladeeffekt økt fra 125 til 160 kW, slik at bilen lader fra 10 til 80 prosent to minutter raskere enn før.
Etter fire år og 160 000 kilometer viser testen at batteriet i Volkswagen ID.3 tåler langt mer enn mange fryktet. Selv med hyppig fullading og hard bruk har kapasitetstapet vært beskjedent. Resultatet tyder på at moderne elbilbatterier kan holde høy ytelse langt utover garantiperioden.
Les også: Denne elbilteknologien endrer alt i 2026