Følg oss her

Elbiler

Elbiler kan gi store økonomiske fordeler – på en uventet måte

Batteriene kan fungere som energilagre og støtte strømnettet

Publisert

d.

Elbil
Foto: Shutterstock

En ny analyse viser at elbilbatterier har et stort og hittil lite utnyttet potensial: De kan fungere som midlertidige energilagre og dermed avlaste det nasjonale strømnettet. Dette kan gi både samfunnsøkonomiske, miljømessige og individuelle fordeler.

Ifølge interesseorganisasjonen Mobility Denmark kan elbiler bidra til energisikkerhet og fleksibilitet, spesielt i krisesituasjoner. Direktør Mads Rørvig uttaler at batteriene kan spille en nøkkelrolle dersom det skulle oppstå strømbrudd, slik man nylig har sett i deler av Sør-Europa. Det skriver meremobil.

Les også: Elbilen mister verdi raskere enn du tror: her er hvorfor

Testet med gode resultater

I Danmark har blant annet Frederiksberg Forsyning testet teknologien ved å koble en bilflåte til strømnettet. Bilene har fungert som energibuffer i omtrent 17 timer per døgn. Erfaringene viser at hver bil har gitt en årlig inntekt på rundt 6.000 danske kroner, tilsvarende i overkant av 9000 norske kroner samtidig som stabiliteten i strømforsyningen har blitt forbedret.

Hjemmebatteri i bilen

En elbil med støtte for toveis lading kan fungere som et såkalt “husstandsbatteri”. Det innebærer at bilen kan lades når strømmen er billig og brukes som strømkilde når prisene er høye eller belastningen i strømnettet er stor. Teknologien gir husholdninger bedre kontroll over energibruken – og kan samtidig bidra til nasjonal energisikkerhet.

Mobility Denmark viser til at elbilene samlet har en batterikapasitet på rundt 31 GWh i dag. Dette tilsvarer omtrent strømproduksjonen fra Middelgrunden havvindpark i løpet av 128 dager. Innen 2030 er det forventet at mellom én og halvannen million elbiler vil kjøre på danske veier, noe som gir et enormt lagringspotensial.

Vehicle-to-Grid (V2G): Toveis strømflyt

Den teknologien som muliggjør dette kalles Vehicle-to-Grid (V2G). Den lar strøm flyte begge veier mellom elbilen og strømnettet. Når det er overskudd av strøm fra vind eller sol, kan bilens batteri lades opp. Når etterspørselen er høy, kan bilen levere strøm tilbake.

Ifølge Rørvig er dette en moden teknologi som kan spille en viktig rolle i overgangen til et mer fleksibelt og klimavennlig energisystem. Samtidig understrekes behovet for tydelige rammeverk, blant annet når det gjelder avregning, skatt og tilgang til strømmarkedet.

Les også: Slutt for elbiler? Denne motoren kan endre kjøretøy for alltid

Annonse