Elbiler
Disse elbilene kan bli ubrukelige i 2030: ladestikkene er utdatert
Eier du en elbil med gammelt ladestikk? Den kan bli verdiløs før 2030.

Flere eldre elbiler bruker ladestandarder som er i ferd med å forsvinne fra det europeiske markedet. Det betyr dårligere tilgang til hurtigladere, tregere lading og problemer med videresalg.
Her er 10 elbiler du bør være ekstra forsiktig med – spesielt hvis du vurderer å kjøpe brukt.
Nissan Leaf (før 2018) – CHAdeMO mister fotfestet

De tidlige utgavene bruker CHAdeMO, en standard som allerede fases ut i store deler av Europa. Det betyr færre hurtigladere, lengre ventetid og dårligere videresalgsmuligheter.
Mitsubishi Outlander PHEV (før 2019) – foreldet AC og DC

Med CHAdeMO til DC og Type 1 til AC er denne bilen en teknologisk blindvei. Ladehastighet og kompatibilitet er langt bak dagens krav, og det merkes mest på langtur.
Peugeot Ion og Citroën C-Zero – mini-elbiler med maks begrensninger

Begge modellene bruker Mitsubishi-teknologi med gamle ladestandarder. Både rekkevidde og ladehastighet er elendig etter dagens mål, og de blir stadig vanskeligere å bruke i praksis.
Kia Soul EV (før 2018) – feil plugg i feil marked

Med CHAdeMO-stikk er eldre Kia Soul EV utdatert i et Europa hvor CCS er standard. Det betyr lange køer ved hurtiglading og dalende interesse i bruktmarkedet.
Toyota Prius Plug-in (før 2017) – treg og inkompatibel

Første generasjon Prius plug-in har kun Type 1-stikk og lader ekstremt sakte. Mange nye ladere har ikke lenger støtte for Type 1 i det hele tatt.
Ford Focus Electric – aldri klarte å henge med

Bruker Type 1 og har kun énfase lading. Ladeinfrastrukturen i Europa er i stor grad tilpasset Type 2, og Focus Electric passer derfor dårlig inn.
Renault Fluence Z.E. – proprietær og problematisk

Denne modellen har et særpreget ladestikk som er vanskelig å finne adapter til. I tillegg er verken programvare eller batteriteknologi oppdatert siden lansering.
Honda Fit EV – sjelden og upraktisk

Denne elbilen finnes knapt i Europa og bruker et Type 1-stikk som i praksis gjør hurtiglading umulig uten spesialtilpasset utstyr.
Hyundai Ioniq Electric (før 2019) – teknisk hengemyr

Tidlige Ioniq-modeller har Type 1 og kun 50 kW DC-lading. I en tid hvor 150+ kW er standard, vil Ioniq snart fremstå som smått komisk i bruk.
Nissan e-NV200 – praktisk, men teknologisk avleggs

Kombinasjonen av CHAdeMO og Type 1 i en varebil gjør den upraktisk å bruke for moderne bedrifter. Ladeinfrastrukturen tilpasser seg ikke lenger disse standardene.