Elbiler
Derfor bør du ikke alltid stole på elbilrapporten fra bilforhandleren
Elbilrapporten kan se trygg ut – men skjuler den viktige feil?
Ved kjøp av brukt elbil får du ofte en rapport fra forhandleren som viser batteriets helsetilstand og bilens tekniske status. Men mange av disse rapportene er mangelfulle, utdaterte eller farget av salgsinteresse.
Her er 10 grunner til at du bør være kritisk til rapporten du får med på kjøpet.
Batteritesten kan være utdatert

Dataene i rapporten kan stamme fra uker eller måneder tilbake. Batteriets tilstand kan ha endret seg siden testen ble gjort.
Standardtester gir misvisende inntrykk

Mange rapporter bygger på generelle testscenarier som ikke reflekterer reell bruk eller klima.
Manglende bransjestandard

Det finnes ingen universell målestandard. Derfor varierer rapportenes innhold kraftig fra merke til merke.
Forhandleren står ofte bak rapporten

Når selger selv har utarbeidet eller bestilt rapporten, bør du spørre hvor objektiv den egentlig er.
Små feil blir ikke nevnt

Tidlige tegn på batterislitasje fanges ikke alltid opp hvis de ikke genererer feilkoder.
Lademønster tas ikke med i vurderingen

Hyppig hurtiglading kan svekke batteriet, men det er sjelden dette fremgår av rapporten.
Klimapåvirkning blir oversett

Batterier tåler kulde og varme ulikt, men rapporten nevner sjelden hvor bilen har blitt brukt.
Garantier og rapport blandes sammen

En positiv rapport betyr ikke automatisk at du har garantidekning. Garantiene er ofte begrenset.
Kun fokus på batteriet

Rapporten tar ofte ikke for seg tilstand på viktige komponenter som ladekontakt, kjøling og styreenheter.
Ingen uavhengig tredjepartsverifisering

De fleste elbilrapporter er ikke verifisert av når uavhengig aktør. Derfor må du som kjøper ta ansvar for dobbeltsjekk.