Følg oss her

Elbiler

De 10 største elbilfiaskoene – Når teknologi og drømmer kollapser

Elbiler blir ofte hyllet som fremtidens transport, men ikke alle modeller har vært en suksess. Noen har hatt store tekniske problemer, andre har vært for ambisiøse, og noen har aldri engang nådd markedet. Gjennom historien har flere elbilprosjekter lovet revolusjon, men endt i fullstendig fiasko. Oppdag de ti største elbilfiaskoene – og hva som gikk galt.

Publisert

d.

Elbiler blir sett på som fremtidens transport, men ikke alle modeller har vært en suksess. Noen har hatt store tekniske problemer, andre har vært for ambisiøse, og noen har rett og slett aldri kommet på markedet. Historien er full av elbilprosjekter som lovet mye, men endte opp med å mislykkes spektakulært. Her er de 10 største elbilfiaskoene gjennom tidene – og hvorfor de feilet

1. General Motors EV1 (1996-1999) – Den myrdede elbilen

Foto: Volodymyr TVERDOKHLIB / Shutterstock.com

EV1 var en av de første masseproduserte elbilene og elsket av sine eiere, men GM valgte å tilbakekalle og skrote nesten alle eksemplarer.

Hvorfor feilet den?

  • Teknisk avansert, men for dyr å produsere.
  • Konspirasjonsteorier antyder at oljeselskaper og bilindustrien presset GM til å stoppe prosjektet.
  • Manglet en bærekraftig forretningsmodell.

Konsekvenser:

  • Skapte mistillit til bilindustrien og inspirerte senere elbilselskaper som Tesla.
  • Dokumentaren Who Killed the Electric Car? satte søkelys på GM’s beslutning.

2. Fisker Karma (2011-2012) – Vakker, men upålitelig

Foto: Frame Stock Footage / Shutterstock.com

Fisker Karma var en luksuselbil med imponerende design, men sviktende teknologi.

Hvorfor feilet den?

  • Elendig elektrisk rekkevidde (kun 50 km).
  • Teknisk upålitelig med mange feil.
  • Batterileverandøren gikk konkurs, og produksjonen stoppet.

Konsekvenser:

  • Fisker gikk konkurs i 2013, men prøver nå å gjøre comeback med Fisker Ocean.
  • Et klassisk eksempel på at design alene ikke er nok.

3. Coda Sedan (2012-2013) – En kjedelig og overpriset flopp

Foto: Around the World Photos / Shutterstock.com

Coda forsøkte å skape en rimelig elbil, men mislyktes fullstendig.

Hvorfor feilet den?

  • Brukte en gammel kinesisk sedan som grunnlag.
  • Dyr (37.000 dollar) og teknologisk utdatert.
  • Dårlig rekkevidde på 140 km.

Konsekvenser:

  • Kun 117 biler ble solgt før selskapet gikk konkurs.
  • Viste at man ikke bare kan ta en eksisterende bil og gjøre den elektrisk.

4. DeLorean Alpha5 (2022-) – Et falskt comeback

Foto: Rahayu footage / Shutterstock.com

Den ikoniske DeLorean skulle gjenoppstå som elbil, men prosjektet er allerede på vei til å feile.

Hvorfor feilet den?

  • Det «nye» DeLorean-selskapet har ingenting med det originale å gjøre.
  • Ingen produksjonsplaner eller reelle spesifikasjoner.
  • Ble møtt med skepsis fra starten.

Konsekvenser:

  • Fans ble skuffet over at bilen ikke lever opp til originalen.
  • Nok et eksempel på et PR-stunt som aldri blir en realitet.

5. Aptera (2008-2011, 2019-) – En futuristisk drøm uten penger

Foto: 24K-Production / Shutterstock.com

Aptera var en trehjuls elbil som skulle revolusjonere markedet, men forble et konsept.

Hvorfor feilet den?

  • For radikalt design til å appellere til massene.
  • Selskapet gikk tom for penger før produksjon.
  • Har forsøkt comeback, men fortsatt ingen leveranser.

Konsekvenser:

  • Viste at ambisiøs teknologi ikke er nok.
  • Ble et symbol på urealistiske elbilprosjekter.

6. BMW i3 (2013-2022) – For tidlig ute

Foto: DiPres / Shutterstock.com

BMWs første store elbil var ambisiøs, men mislyktes i stor skala.

Hvorfor feilet den?

  • Uvanlig design skremte bort kunder.
  • Dårlig rekkevidde sammenlignet med konkurrenter.
  • BMWs elbilsatsing stagnerte etter i3.

Konsekvenser:

  • BMW måtte revurdere sin elbilstrategi.
  • Beviste at innovasjon må balanseres med markedets ønsker.

7. Faraday Future FF91 (2016-) – Milliardprosjektet som aldri blir ferdig

Foto: Robert Way / Shutterstock.com

Faraday Future FF91 skulle være en hyperavansert luksuselbil, men har aldri kommet i produksjon.

Hvorfor feilet den?

  • Økonomiske problemer og anklager om korrupsjon.
  • Flere års forsinkelser uten konkrete leveranser.
  • For mye hype uten substans.

Konsekvenser:

  • En av de største elbilskandalene.
  • Viste at PR ikke er nok uten reelle produkter.

8. Nissan Leaf (1. generasjon, 2010-2017) – En suksess med skjulte feil

Foto: Best Auto Photo / Shutterstock.com

Leaf var verdens mest solgte elbil, men hadde store batteriproblemer.

Hvorfor feilet den?

  • Batteriet degraderte raskt på grunn av mangel på aktiv kjøling.
  • Nissan ignorerte problemet i lang tid.

Konsekvenser:

  • Mange eiere mistet verdien på bilene sine.
  • En påminnelse om at batteriteknologi er avgjørende for elbilers suksess.

9. Tesla Cybertruck (2019-) – Forventningene var for høye

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Cybertruck ble annonsert med store løfter, men realiteten er usikker.

Hvorfor feilet den?

  • Produksjonen har blitt utsatt gang på gang.
  • Prototypevisningen var en PR-katastrofe.
  • Lovede spesifikasjoner virker urealistiske.

Konsekvenser:

  • Mange tror den aldri vil komme i sin nåværende form.
  • Et eksempel på at hype ikke alltid gir resultater.

10. Chevrolet Bolt (2016-2023) – Batteribranner og tilbakekallinger

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Bolt ble hyllet som en rimelig elbil med god rekkevidde, men ble rammet av alvorlige batteriproblemer.

Hvorfor feilet den?

  • Flere biler begynte å brenne på grunn av batterifeil.
  • General Motors måtte tilbakekalle alle produserte enheter.

Konsekvenser:

  • Beviste at dårlig batteriteknologi kan ødelegge en ellers lovende bil.
  • General Motors måtte starte sin elbilsstrategi på nytt.
Annonse